Niem anRep orts

December 1969

| Democracy and the Press
! ' By John S. Knight

Covering the Vietnam War
By Peter Braestrup

What Ive Learned About the Press
By Lord Devlin

Robert G. McCloskey, 1916-1969
By Alan Barth

Harvard Appoints Nieman Selection Committee for 1970-71 J




NiemanRep orts

VOL. XXIII, NO. 4

Louis M. Lyons, Editor Emeritus

December 1969

—Dwight E. Sargent, Editor—

—Tenney K. Lehman, Managing Editor—

Editorial Board of the Society of Nieman Fellows

Robert W. Brown
Augusta Chronicle

Millard C. Browne
Buffalo News

William B. Dickinson
Philadelphia Bulletin

Tillman Durdin
New York Times

William F. Mcllwain
Newsday

Roy M. Fisher
Chicago Daily News

Robert B. Frazier
Eugene Register-Guard

Thomas H. Griffith
Life Magazine

Rebecca Gross
Lock Haven Express

Alan Barth
Washington Post

C. Ray Jenkins Sylvan Meyer
Alabama Journal Miami News
John Strohmeyer Robert Lasch
Bethlehem Globe-Times St. Louis Post-Dispatch
E. ]. Paxton, Jr. Robert Giles

Paducah Sun-Democrat Knight Newspapers

Smith Hempstone, Jr.
Washington Star

Harry T. Montgomery
Associated Press

David Kraslow
Los Angeles Times

George Chaplin
Honolulu Advertiser

Published quarterly by the Society of Nieman Fellows from 77 Dunster Street, Cambridge, Massachusetts, 02138. Subscription §3 a year. Second-

class postage paid at Boston, Massachusetts,

What I’ve Learned About the Press

By Lord Devlin

Lord Devlin has just retired after five years as chairman
of the British Press Council.

When I became chairman of the Press Council—and
thereby, I suppose, left the Establishment for the outer
world—I did not expect to find a high degree of mutual
admiration existing between the Establishment and the
Press. Their natures make them opposing forces whose inter-
action is designed to set the delicate balance on which a free
society rests. A basic antagonism is healthy as well as in-

evitable. But I have been surprised to find in many public
men a feeling of personal hostility towards the Press that was
sometimes quite intense. What causes it?

The image of a profession reflects its past, especially its
immediate past, more clearly than its present. All professions
have a discreditable past. Even those that are now most
respected have their skeletons—their medical quacks, their
rascally attorneys and the like. During the past 100 years one
profession after another has submitted to discipline.

The freedom of other professions is largely their own to do
with what they will: the freedom of the Press belongs in the

(Continued on page 15)



NIEMAN REPORTS 3

Democracy and the Press

by John S. Knight

What Gov. Richard B. Ogilvie of Illinois said last Septem-
ber 26 at the Lovejoy Monument rededication ceremonies
in Alton is incontestable. The Governor rightly observed
that “to truly honor the Lovejoy heritage demands a re-
newed dedication to the principles he espoused and to the
land which he loved.”

Which properly invites the question as to how well the
press of America is meeting this test. Are we as vigorous and
dedicated as we might be? Or, as a now departed Washing-
ton politician once put it, “do we duck, dodge and slide”
when confronted with the gut decisions?

I can speak only as one recently described by Hugh Sidey
of LIFE as “that old curmudgeon,” a term which in Web-
ster’s New International Dictionary means “an avaracious,
grasping fellow; a miser, niggard, churl.”

While reeling from the impact of this low blow to my
dignity, Mr. Sidey soothed my feelings with another defini-
tion from William Safire’s“The New Language of Politics.”
According to Safire, “a curmudgeon is a likeably irascible
old man.”

Well, that was better. But along came a letter from a self-
styled devoted reader who said that through the years he
had found me “stubborn, exasperating, frequently wrong,
unpredictably right, liberal, conservative, drastic and mod-
erate.”

And to the New York Times, I am invariably “crusty.”

Having thus been dissected in public, a common occurrence
in nearly 40 years as a regular writer of commentary and
opinion, I beg your indulgence to proceed with some
thoughts and observations.

As with the late Ralph McGill, I am a sentimentalist about
newspapers. And I have always shared McGill’s view that
newspapers ought to believe in the journalistic relevance of
moral principle.

Philosophy, breadly construed, is the love of wisdom. In
application, says the dictionary, it is the science which inves-
tigates general facts and principles of reality and of human
nature and conduct.

My philosophy of newspaper publishing centers upon
these basic points:

The Knight Newspapers strive to meet the highest stand-
ards of journalism. We try to keep our news columns factual
and unbiased, reserving our opinions for the editorial page
where they belong.

We have no entangling alliances. We are not beholden to
any political party, faction or special interest.

Our editors and officers studiously avoid conflicts of inter-
est. They serve on no corporate boards or committees other
than appropriate civic organizations or committees in the
fields of education and communications.

It is our publishing judgment that business and general
managers should conduct the managerial functions of our




4 NIEMAN REPORTS

newspaper group; that the editors be responsible for the
news, feature and editorial quality.

We believe in making a profit through efficient production
and modern business procedures, but we do not sacrifice the
quality of our newspapers on the altar of the counting house.

True, we have our critics who take issue with aggressive
editorial performance. But the truly distinguished news-
papers in this country are those which have dared to face
public wrath and displeasure.

As responsible purveyors of information and opinion,
our newspapers are committed to the philosophy that jour-
nalism is likewise a public trust, an institution which serves,
protects and advances the public welfare.

For me to maintain that we have consistently achieved
perfection in the pursuit of these goals would be an imperti-
nence. But they stand, nevertheless, as guidelines and inspira-
tion for the officers and editors who direct our policies. And
they make us believable to the thousands of men and women
in our organization who hold to high ideals of ethical jour-
nalism.

The charges most generally directed against the press—
and I refer specifically in this instance to newspapers—in-
clude the following: The American press is not to be be-
lieved. Newspapers are not objective in their coverage of
people and events, Bias and sensationalism show through
their columns.

The press is pro-establishment and cares nothing about
the rights of minority groups. Newspapers have shown little
or no appreciation or understanding of the motivations of
youth in their reporting of campus demonstrations or the
incidents at Grant Park during the 1968 Democratic con-
vention. Editorial position dictates everything that appears
in the news columns.

These allegations are by no means all inclusive. But they
will suffice for the purposes of this dissertation.

Newspapers, unlike the ordinary run of magazines and
much of the electronic media, are sitting ducks for the
unbelievability charge since they dare to take strong positions
on public men and issues. The politician whose integrity is
challenged by the press resorts to cries that he has been mis-
quoted and to threats of libel. His friends and supporters
naturally tend to side with him and cast aspersions on the
ancestry of the editor.

We come under criticism if we misspell a reader’s name or
err in the reporting of a news event. Some accept our volun-
tary corrections but many prefer to grouse about not being
able to believe anything you see in the newspapers. Since it is
more satisfying to berate the press than to praise it, credibil-
ity suffers.

Let me cite one personal example of 15 years standing.
President Johnson came to be distrusted because he misled
the people on the war in Vietnam. Reams of official dispatch-

es poured forth from Washington and Saigon to prove that
we were actually winning the war. Years ago, I maintained
that these overly optimistic pronouncements were a men-
dacious melange of misinformation.

On April 25, 1954, I warned that the United States was
headed toward another war through the pattern of gradual
involvement. “Intervention in Indochina,” I wrote, “would
find us fighting another dead end war with virtually no
support from our allies.” I said further that “if the President,
the Vice President and Secretary Dulles are to be believed,
the United States will be irretrievably involved before the
year is out.”

For my pains, I was assailed as an un-American appeaser
and a pro-Communist sympathizer. The drum beat of criti-
cism swelled in volume and sound for the next 12 years. So
my believability suffered steady erosion until the Fulbright
hearings of 1966-67 when the American people came to the
shocking realization that they had been duped.

On the subject of objectivity, there are many diverse views.
If dictionaries have not gone out of style, objectivity means
“involving the use of facts without distortion by personal
feelings or prejudices.” Objective reporting to old-time news-
papermen meant an unbiased and accurate account of the
event being covered. “Ideally,” says journalist Herbert
Brucker, “the reader should not be able to tell, from reading
a news story, which side the reporter is on. That is precisely
what it was—and still is.

“But today,” laments Mr. Brucker, “objective news has be-
come anathema to young activists in journalism, to some of
the rising generation of university intellectuals, and to others
who should know better.” It is indeed a fact that many of
the younger journalists are more intent upon reforming the
world than in reporting it accurately. They find nothing un-
ethical in attempting to use the news columns for what they
consider to be the vastly more important issues of progress
and betterment of mankind.

The doubters say there is no such thing as absolute objec-
tivity. Kerry Gruson, daughter of a New York Times news
executive, declares that objectivity is a myth. “There comes a
point,” avers Miss Gruson, “when you have to take a stand.
. . . After that you try to be fair.”

I disagree. If a newspaper did not pursue the quest for
objectivity—while confining its opinions to the editorial
page—the bewildered reader would be even further bogged
down in the morass of unbelievability.

In my years—both as reporter and author of a column of
opinion—I have sought first to ascertain the facts and then
offer reasoned comment based upon these findings. It is not
our purpose to fix policy in advance and then set out to prove
it correct. In the Grant Park melee of 1968 I entered the
area and talked with dozens of young people.

Admittedly, the hard core troublemakers were there. They



NIEMAN REPORTS ]

did indeed provoke attacks upon the police, shouted obscen-
ities and generally behaved in unseemly manner before the
television cameras. But others, the large majority, were there,
too. The young people with whom I talked included ideal-
istic students and married couples for Sen. Eugene Me-
Carthy, opposed to the war and easily stirred by the
excitement and commotion.

These were not the rabble rousers but youth involved in
matters of tremendous importance to their futures. Their
activity was to be commended, not scorned. My opinion was,
of course, not widely shared by the nation’s editorialists.
Most lumped together all of the kids in Grant Park with the
radicals of the New Left. In my humble judgment, too much
of the opinion offered on the Grant Park ruckus was based
upon observations from the safety of a high Conrad Hilton
window directly across Michigan Avenue.

To the accusation that press is pro-establishment I would
agree—if by “establishment” we mean faith in democracy
under constitutional processes as opposed to anarchy and
destruction. For one to assert that the press has no interest
in minorities is to be convinced that the press is blind to the
nagging problems which beset our country.

I have detected no such myopia, and certainly not in re-
cent years.

And to those who aver that news coverage is colored and
influenced by editorial policy, I concede that the practice is
not unknown. I have had some experience with newspapers
where ownership largely dictated policies consistent with
their personal holdings in commerce and industry; where
the poorest candidate was usually a Democrat and in times
when “the good of the nation” editorials were strongly in-
fluenced by the publisher’s personal and political philosophy.

Today’s press is infinitely superior to that of any other era.

Admittedly, it is not as colorful as the journalism practiced
in the early part of this century nor as savagely personal in
carrying out the owner’s mandates. But prejudice, passion
and partisanship have all been tempered by the passage of
time. No self-respecting editor or reporter of this age would
long remain with a publication which deliberately distorted
the news. The putrefaction of dishonest journalism has put
a pox upon the “polecat press.”

There is today an increasing awareness and understanding
of the vast changes taking place in our social, economic and
political lives. Moreover, the press no longer underestimates
the intelligence of its audience which, with the altertness of
youth, can make a ready distinction between candor and
claptrap.

What I do find encouraging about the press, and news-
papers in particular, is a mounting sense of responsibility to
the public which it serves. Gen. Maxwell Taylor and former
Defense Secretary Robert McNamara may have misled
Presidents Kennedy and Johnson on Vietnam, but not so

that courageous band of mature reporters who pierced the
fog of fallacy and brought light and truth to the American
people.

It is the press which audits government, exposes wrong-
doing and prods the sluggards and papsuckers into action.

It is the press which turns up corruption, both in public
and private affairs. It is the press which sheds the spotlight
on the private world of a man nominated to the Supreme
Court.

It is the press which must interpret social change—fearless-
ly and honestly.

The press, and the press alone, has the resources and deter-
mination to uproot crime and corruption and reveal the
extent to which the mobsters have gained control of respect-
able business institutions.

Our best Washington correspondents are never satisfied
with government press releases but keep digging for more
information to which the public is entitled. The loudest
cries of “foul” come from bureaucrats who have been singed
in the journalistic fires. Former President Lyndon Johnson
once expressed surprise “that any citizen would feel roward
his country in a way that is not consistent with the national
interest.”

I would agree, but I would also ask, “Whose national
interest?” The national interest is not the President’s alone
to decide. It comes from dialogue and debate not only at the
White House and on Capitol Hill, but in every place in the
land where two citizens can meet to speak freely.

In Elijah Lovejoy’s day, Judge Luke E. Lawless pro-
claimed that he favored freedom of the press while at the
same time believing that the law should protect society from
abuses of the press “which perverse and misguided men can
wield for the purpose of harm either to the individual or to
the mass.”

Editors no longer face the brutalizing forces which mur-
dered Elijah Parish Lovejoy, yet the elements of ignorance
we still have with us.

We have seen misguided men in high office urging silence
in the name of patriotism. Gen. Hershey sought to use the
draft laws to punish those who exercised their constitutional
rights of free speech. In support of the General, now happily
removed, Rep. Mendel Rivers of South Carolina said “col-
lege deferments may become a thing of the past and this is
fair warning to every college student.”

Quite overlooked by these unestimable gentlemen is the
Bill of Rights which guarantees freedom of speech and the
right of peaceable assembly while petitioning for a redress of
grievances. But when you try to tell an ultra-conservative
that the exercise of dissent is a conservative rather than a
radical procedure, he shrugs his shoulders in disbelicf.

The Far Right should hearken to Judge Harold Medina
who says that “of all constitutional rights, the freedoms of




6 NIEMAN REPORTS

speech and assembly are the most perishable, yet the most
vital, to the preservation of American democracy.”

History has been filled with attacks upon dissenters, but
also with moments when dissent led to change, and where
speaking out in an unpopular cause has shifted the nation’s
course by changing the persuasion of its citizens.

Yet despite the examples of history, including the influence
of Lovejoy, we find today, as other Americans before us have
found, that dissent is being equated with sedition. If the
debate between the dissenters and their government has been
more acrimonious than normal, in large part it is because the
first casualty of war is truth.

To the normal frustrations of war with all its costs, and
mistaken optimism, the people learned they were not told
the truth during the Johnson administration. And they have
suffered since from the frustration of credibility. As the
critics became more vocal—and more critical—the past ad-
ministration escalated its attempts to wrap controversial
policies in the American flag and demand conformity in the
name of patriotism.

Those who would suspend democratic freedoms in critical
times might also yearn to suspend them at any time they feel
so inclined. It is the duty of dissent to preserve those free-
doms, an exercise of patriotism which belongs to the people.
It is a duty which cannot be delegated.

During the period of our gradual involvement in the tragic
mess that is Vietnam, there were ample indications that
the course on which we were embarked could result only in
misfortune and misery. While President Johnson and Sec-
retary Rusk talked solemnly of our “sacred commitments”
in Southeast Asia, a careful reading of the language adopted
by the Southeast Asia Treaty Organization clearly indicates
that the United States was in no wise bound to commit
troops in defense of South Vietnam.

In other words, SEATO called for no automatic partici-
pation on our part as in the case of NATO where our treaty
pledges are indeed binding instruments of action.

As Arthur M. Schlesinger has pointed out in “The Bitter
Heritage,” Secretary Rusk’s proposition that SEATO com-
mits the United States to military intervention “can only be
regarded as an exercise in historical and legal distortion.”

Yet members of the Senate lost their tongues at a time
when full and searching debate might have altered the
course of history. With a mere handful of notable exceptions
—including Fulbright, Morse, Gruening, Church, Eugene
McCarthy and McGovern—they waved the flag and pledged
full support to the President for a bloody conflict having
uncertain and unattainable objectives.

And other Americans, while respecting the right of dis-
sent but not the duty, remained silent when the times cried
out for opposition to the most tragic war in our history.

Lest I be misunderstood, let me say that I hold no brief for

those willful violators of the law who cannot draw the line
between dissent and disobedience. Further, they seem to
forget that as violence begets violence, irrationality and in-
temperance beget further irrationality and intemperance. If
those such as the defendants in Conspiracy Eight, the profes-
sional peaceniks and the Black Panthers feel they have the
right to take the law into their own hands, they can hardly
deny the same right to their opponents.

Thus a meeting of the militants to plan violence must
expect to be challenged by equally militant and tyrannical
organizations which use their liberty of free speech as a
license to deny it to others.

The fact that the first Moratorium Day constituted orderly
dissent lent credibility and persuasiveness to the anti-war
protests. But no one, other than the extreme militants and
their misguided camp followers, is willing to give credence
to the type of dissent which marches through the streets
waving Viet Cong flags and mocks our traditional American
institutions.

No, this is not the way. The imperiousness of the rabble
defiles our democratic system and disgusts every freedom
loving citizen. And, ironically, the anarchists who abuse our
Constitutional liberties would find themselves prisoners of
the police state in the authoritarian world to which they give
such frenetic devotion.

Yet it is grossly unfair, as so many are doing, to brand
today’s youth generation as a mass of irresponsibility. Quite
to the contrary, today’s youth is not only better educated and
more perceptive than their elders but put the graybeard
generation to shame in their concerns over the strains and
stresses of our society.

Race relations, poverty and slums, crime, lawlessness and
the avoidance of future wars rank high on their list of youth
priorities.

When parents and grandparents attempt to judge the
youth of today by their own standards of yesteryear, we
have an immediate generation gap. In turn, the inability to
understand the motivations, sensitivities and convictions of
our younger people only widens the chasm of misunder-
standing. For nothing is as simple to them as it was to us.
This new generation cannot grasp, nor will it accept the
notion that the war in Vietnam is a holy crusade against
Communism.

Within the year, I have had the rare privilege of talking
with groups of students at Cornell, Harvard, Oberlin and
Michigan. Whereas their elders often succumb to a rigidity
of thought, the students in our colleges and universities
refuse to swallow the dogmas of the past. The educated
young man or woman of today is searching for a better
tomorrow, not only for himself or herself alone but for the
world and its peoples.

And even from those who brought about so much turmoil



NIEMAN REPORTS 7

may emerge the strongest and most thoughtful leaders of
tomorrow as they acquire a balance of individual freedom
and social responsibility. In the search for participatory de-
mocracy, no finer example can be found than the recent
Colby Constitutional Convention. While the plan under
consideration may have its imperfections, it nevertheless
represents a serious and intelligent approach to desired
reforms.

Finally, the role of the press in a free democratic society
demands total involvement in and dedication to the prob-
lems which beset that society. This means both the right and
the duty to point out governmental sins of omission as well
as commission, to turn the light of publicity on the govern-
ment’s house itself.

Unlike the press in too many other parts of the world,
from Sao Paulo to Saigon, this the press of the United
States is well able to do, without undue concern about gov-
ernmental reprisal or recriminations. It is one of the factors
which sets the United States apart, and which has helped to
prove groundless the fear expressed more than a century
ago by Alexis de Toqueville.

Then, he wrote, what he found “most repulsive in
America is not the extreme freedom reigning there, but the
shortage of guarantees against tyranny.”

This observation has led modern-day alarmists to warn
that the press—both print and electronic—must show more
concern for the “rights of these persons and parties repre-
senting less than the majority opinion.”

I submit that the press has been showing precisely that
concern, with the result that we have frequently witnessed
the transformation of a powerful majority into a minority at
the polls.

No, there is no danger from “the overpowering omni-

potence of the majority” so long as we have a free and un-
shackled press. The greatest of all government documents—
the United States Constitution—provides ample safeguards
against tyranny and injustice. With the responsible and
unfettered use of our First Amendment rights, what more
can we ask?

Unlike Elijah Parish Lovejoy, the editor of today seldom
faces a choice between principle and the wrath of a murder-
ous mob. The pressures put upon us are more subtle and
infinitely less dangerous to human survival. Yet there are
those among us—and especially in the deep South—whose
voices have been stilled by the antagonistic application of
overwhelming economic power.

Men of courage such as the revered and beloved John N.
Heiskell of the Arkansas Gazette—an early recipient of the
Lovejoy Award—have endured the slings and arrows of
public disapproval only to rise again to win acclaim and
confound their tormentors.

“Ned” Heiskell would have stood with Lovejoy at Alton,
stout of heart and serene in conscience. The honor you do
me in the Lovejoy heritage of “fearlessness and freedom”
will provide support and encouragement for further efforts
in the pursuit of truth and its prompt dissemination thereof.

For I shall always hold with the great Winston Churchill
that “a free press is the unsleeping guardian of every right
that free men prize; it is the most dangerous foe of tyranny.”

(Mr. Knight is Editorial Chairman of Knight Newspapers.
This is the text of the 18th annual Lovejoy Lecture at Colby
College, where Mr. Knight received an honorary Doctor of
Laws degree.)




8 NIEMAN REPORTS

Covering the Vietnam War

By Peter Braestrup

Mr. Braestrup covered Vietnam for The New York Times
in 1966 and 1967, and was chief of the Saigon bureau of
The Washington Post in the following two years. He was a
Nieman Fellow from the New York Herald Tribune in the
class of 1960.

In view of the impact of public opinion on the
prosecution of the war, the accuracy and balance of
the news coverage has attained an importance almost
equal to the actual combat operations. These factors,
together with the rules and regulations under which
we operated, have served to add a new dimension to
battlefield command.

Gen. William C. Westmoreland
June 30, 1968

When we get a piece of good news, we wait 36 hours,
and then, if we’re really lucky, it turns out to be 25
per cent correct.

Gen. Creighton W. Abrams
January 30, 1969

Last fall, a 28-year-old-Washington lawyer friend of mine
showed up in Saigon, a newcomer to the Embassy staff. He
was astonished by the hustle-bustle of the treelined streets,
the strolling unarmed G.Ls, the Oriental zest for com-
merce, the absence of war ruins downtown. At night, he
listened to the rumble of distant bombing by B-52's and
watched the orange flares over Saigon. It was a while before
he agreed to venture into Cholon, the western (and
Chinese) end of the city, for won ton soup. And, down-
town, he at first preferred to take his lunch at the rear of
the restaurant. Later, sipping a beer on the terrace of the

Continental Palace (Graham Greene’s hotel), he admired
the slender Vietnamese girls, straight-backed and graceful
in ao dais, riding home on their noisy Hondas. He com-
plained cheerfully about delays at the Cholon PX, a partial
power failure at the embassy, and the public drunkenness of
American civilian construction foremen on Tu Do Street.
“This isn’t at all the way I imagined it from TV and the
newspapers,” he said. “You wouldn’t know there was a war
on.”

Indeed, there were, inevitably, always greats gaps between
the realities of Saigon and the “image” at home. Except
during the grey nervous days of Tet 1968 and the May 1968
“second wave,” downtown Saigon seemed remarkably un-
touched by the war. The slummy outskirts—and lesser towns
elsewhere—bore the brunt of Tet. Here, terrorism was rare,
The Vietcong were not suicidal fanatics.

True, with the US. influx, much of the “Paris of the
Orient” flavor was gone, along with most of the French.
The “European” restaurant menus were monotonous and
expensive. Uniforms, barbed wire, and police were every-
where. Exhaust fumes hung in the air. But the French,
whatever else they did, knew how to build cities; they put
parks and restaurants as well as warehouses along the
winding Saigon River; they built broad avenues and lined
them with trees; as in North Africa, Laos, and Cambodia,
they built with red tile and cream-colored stucco.

The villas and schools and small apartment houses off
Cong Ly Street, occupied by diplomats, civil servants, and,
occasionally, American newsmen, made up a quarter as
pleasant to the eye as any in the Orient (or the U.S.). The
vast slummy outskirts were out of sight. Moreover, in
marked contrast to Washington, Bangkok, Kuala Lampur,
or Hong Kong, downtown Saigon was a place where almost
everything was within walking distance, except the U.S.



NIEMAN REPORTS 9

military headquarters and the Vietnamese high command
out by Tan Son Nhut Airbase. The telephone system, by
Third World -(or Manhattan) standards, was adequate.
There was no censorship, in contrast to Tel Aviv or Beirut
(although Gen. Westmoreland contemplated it), and Hong
Kong was only 90 minutes away by air.

The climate was less debilitating than Bangkok’s. The
countryside was beautiful, The long-suffering Vietnamese
were never boring or boorish. There were plenty of frustra-
tions and costs were high, but Saigon had its peculiar fever-
ish appeal. And, above all, the work was never dull.

Most visiting newsmen and V.LP.s bunked in at the
Caravelle (where CBS had its bureau) or at the Continental
Palace, across Lam Son Square. A few cloistered themselves
in the Majestic, down Tu Do Street by the riverfront. The
more permanent types, and the married men with wives,
sought apartments and houses, which cost less than the
hotels, and were less dreary. Rents for a two-bedroom
apartment within walking distance were high—$300 a
month—and a villa further out cost up to $600 a month
(usually shared). But as any accountant could tell you, it
cost less to eat at home than at restaurants and hotels. A
few Americans, accredited to weeklies or working as free-
lancers, took up cheap “non-European™style quarters in the
Cholon area for $100 a month, or less.

(After $800-a-month stretches at the old-fashioned Con-
tinental [big rooms but poor telephone service] and at the
French-modern Caravelle [small rooms but good telephone
service |, this writer in 1968 took over a two-bedroom villa
on Tu Xuong Street with a TV colleague for half the
price.)

All told, as of March 1969, there were 170 Americans and
several hundred others, mostly French, English, Japanese,
and Vietnamese accredited to the U.S. Military Assistance
Command, Vietnam (MACV). For the Americans, regard-
less of the importance of their respective Stateside employers,
this meant equal access to daily military briefings, military
air transport, PX privileges, U.S. officers’ messes in Saigon
and elsewhere, and helicopter rides and press centers in the
hinterland. Foreigners and Vietnamese got no PX privileges.
But they were impressed, just the same, by the freedom of
movement permitted to newsmen.

The press was a motley crew. The accredited included
the best in the business and any tourist who could get a
letter from his hometown publisher. (In the case of forcign-
ers, a letter from his embassy, too). At one point the list
included a demented old lady from an evangelical journal
in Duluth, a brace of dogmatic pacifists, an Irish Catholic
priest, Korcans who doubled as spies, an American lady
who indulged in black-market currency manipulations, a
stalwart girl parachute jumper, and Swiss photographers
who never took pictures. MACV and JUSPAO’s Barry

Zorthian could never get the wire services and others to
agree on stricter criteria; freedom of the press was observed
for all comers, lest any have a friend in Congress.

When my wife visited me in Saigon in October 1966, 1
took her to the five o'clock follies™—the evening war brief-
ing at the paneled, air-conditioned, Marine-guarded
JUSPAO auditorium—and she promptly labeled the whole
thing a “happening.”

There were maps with cardboard bombs showing the
location of raids on North Vietnam (“Air North™) and
cutouts of aircraft showing where our own planes were
downed. An Army major appended updates on the com-
munique (“in item 7 of your release, it should read ‘seven
US. KIA’ and 32 enemy ‘KIA’"), and 100 American,
British, German, Vietnamese, Japanese, French newsmen

shuffled paper and seribbled notes, and a small crowd of
P10’ stood in the back and listened.

Three or four newsmen asked questions: “How far was
that strike from the Chinese border?” “What was the name
of that battalion commander?” The amount of extra infor-
mation available was limited; few briefing officers had ever
been outside Saigon and the communiques were necessarily
made up of fragmentary situation reports sent in from the
ficld. There were repeated squabbles about “body counts”
and the lack of available detail, especially on allied mishaps.
But newsmen expected too much.

In truth, the “five o'clock follies” meant, essentially, the
issuance of an official communique about the previous day’s
actions. The precedents were communique readings in
Tokyo during the Korean War and similar catalogs pre-
sented in World War Two. It was an occasion for secing
one’s colleagues, for baiting officialdom, for picking up
wads of mimeographed official reports, and for arranging
trips,

The Follies were also the prime source, for the wire
services and TV, of the daily war wrap-up—usually bits and
pieces, occasionally fleshed out by reports from their men
in the field, often garnished by imaginative “interpretation.”
But of course it was not where you found out how the
war in all its aspects was going. You could not stay in
downtown Saigon and do the job.

General William C. Westmoreland, between mid-1964
and mid-1968, had his difficulties with the press. He was
not prone, as a troop leader, to airing his vast problems in
public, least of all to newsmen. The White House and De-
fense Secretary McNamara, beginning with the Halberstam-
Shechan-Browne era in 1962-63 had been pressing the U.S.
Mission in Saigon to stress “the positive” side of the war, not
its costs, difficultics, and imponderables; Westmoreland
obeyed orders. As a result, during his occasional background
briefings, Westmoreland sounded to many newsmen like a




10 NIEMAN REPORTS

Polyanna, a Boy Scout, a True Believer in McNamarian
statistics.

He stressed the enemy’s burdens, not his own. This both
deepened the “credibility gap” and made his own task seem
far easier than it was. Thus, when the Tet offensive came,
there was only head-shaking among newsmen as Westmore-
land claimed a military defeat for the foe. Months later, the
Westmoreland judgment became widely accepted, but with-
out retroactive credit to the General.

General Creighton W. Abrams who succeeded Westmore-
land in mid-1968 regarded the press as a necessary evil-
and wisely did little to woo newsmen en masse. Happily
for him, after Tet, there was little pressure from Washing-
ton to “accentuate the positive” for domestic political
advantage. Abrams held no mass press conferences or “back-
ground briefings.” Instead, when time permitted, he re-
ceived individual newsmen (bureau chiefs, only) in his big
bare office at “Pentagon East” over coffee and Filipino
cigars. If the visitor had demonstrably done his homework,
Abrams responded with humor and refreshing candor. The
credibility gap all but disappeared.

It became fashionable in the magazines and among the
less sophisticated Washington pundits to credit Abrams with
a long overdue radical change from Westmoreland’s “search
and destroy” tactics to presumably less costly, less massive
“clear and hold” tactics in populated areas. As Abrams’ aides
pointed out privately, this analysis was bunkum; tactics
changed to meet a changing military situation, notably a
dimunition of enemy regimental-size threats in some areas
as 1968 wore on. Here again, the Saigon press corps, as a
whole, was a good deal more sophisticated than the chorus
of second-guessers back home.

In Saigon we often criticized the U.S. military for being
unprepared for “revolutionary war” in Vietnam. But, on
reflection, 1 felt that the U.S. press as an institution showed
no greater prescience, possibly less.

Vietnam, in terms of permanent assignment of U.S.
correspondents, remained a backwater even after the 1964
Gulf of Tonkin raids and after the February 1965 bombing
began. In mid-1964, there were only 20 foreign resident
correspondents in Saigon; most were pinned down in the
capital by the political turmoil or the daily war story.

“No newspaperman can be very proud of the American
press in this show,” wrote Jim Lucas of Scripps-Howard
in 1966. “In the six months I lived in the Delta (in 1964),
I was the only correspondent regularly assigned to—work-
ing and living with—combat troops. . . . this is the only war
of recent memory which has not been covered to saturation.”

Only in 1965 after the U.S. military buildup, did the New
York Times (with six men in Paris), for example, perma-
nently beef up its one-man Saigon post, and the news
magazines and other major newspapers begin to staff the

place on a regular basis. For a long time, it seemed, manage-
ments back home thought of Saigon as a temporary post,
despite its Page One role, and such accessories as office
space, Girls Friday, and files were slow to be granted. Only
Time-Life, to my knowledge, set up communications and
working space that were adequate from the start.

By 1968, that had changed. The N.Y. Times had four
Yankees and the Post and the L.A. Times each had two;
the TV networks, rotating men on short tours, and the wire
services each had a half dozen or more Americans. Reuters
made do with four or five men and AFP with four. The
Christian Science Monitor, the Washington Evening Star,
Newsday, the Baltimore Sun, Scripps-Howard and the Wall
Street Journal each had one man; the Chicago Daily News
had two. Neither the Knight newspapers nor the St. Louis
Post-Dispatch had a permanent man in Vietnam. All told,
649 newsmen (and hangers-on), including two-week vis-
itors, were accredited in February 1968. By mid-1968, eight
U.S. and ten non-U.S. newsmen had been killed in action.

Tardy in despatching more reporters, the U.S. media it
must be added, did little to prepare them for their assign-
ments. No American newsmen, to my knowledge, spoke
Vietnamese; none were sent to learn it prior to assignment
to Vietnam. Nor were those men who lacked previous
contact with the military given an opportunity to brush up
at Fort Bragg on the differences between a machinegun and
a howitzer, “battalions” and “regiments.” No sports editor
would permit a greenhorn to cover the World Series with-
out knowing baseball; we sent plenty of reporters to Viet-
nam who had never before been in uniform or out of the
U.S,, let alone involved with politics and conflict in the
Third World.

None of us spent enough time with the ARVN in the
field, although we wrote reams, especially before Tet, on
how badly the South Vietnamese did as soldiers. During
Tet, the ARVN held up far better than any newsman, some
Vietnamese higher-ups, and our readers back home would
have believed possible beforehand.

We continued to cite the 18th, 25th and 5th ARVN
Divisions around Saigon as of poor quality; yet from Oc-
tober through December 1968, only eight U.S. newsmen
(out of 170 accredited) visited any of them, according to
U.S. advisers; I was the first American newsman to visit
the 18th (in January) since the previous May. In 1969, South
Vietnamese battle dead outnumbered those suffered by the
U.S. forces by an increasing margin every month. This
“Vietnamization” of the war has largely gone unnoticed in
the U.S. press. And, because it was easier to cover American
troops, our reporting of the war has been “ethnocentric”
since the U.S. buildup began.

Most of us went to Vietnam only for a year’s tour; many
especially in TV, went for six months or less. In 1966-69



NIEMAN REPORTS 11

there were repeaters and long-tour men: Keyes Beech and
Ray Coffey of the Chicago Daily News, Charles Mohr of
the New York Times (whom many rated as the best all-
around Vietnam reporter in 1965-68), Murray Fromson of
CBS, Jim Lucas of Scripps-IHHoward, the Times’ Neil Shee-
han and Joseph Treaster, Mert Perry of Newsweek, Time’s
Frank McCulloch and James Wilde, the Post's Ward Just
and the Los Angeles Times” William Tuohy, Beverly Deepe
of the Monitor, and, of course, the AP’s Peter Arnett and
Horst Faas. Al Webb and Dan Southerland of the UPIL
stayed on and learned, as did R. W. (John) Apple of the
Times. Denis Warner of The Reporter and Robert Shaplen
of the New Yorker were the Old Asia scholars, who had
been visiting Vietnam since the French days. Experience
was no guarantee of clarity or wisdom, but it helped.

Oddly enough, in view of the story’s importance, editors
of major publications were not besieged with pleas for
Vietnam duty. There were easier paths to glory. For ex-
ample, both Time and Newsweck in 1967-68 sent non-
volunteers to head their Saigon bureaus. The results were
predictable, The reluctant newcomers found Asia, especially
Vietnam, and War repugnant. They seldom left Saigon.
They produced, on occasion, “analyses” that made their
Saigon colleagues grin. Neither man stayed a full year.

The effects of lack of preparation, inexperience and the
language gap showed most often in the coverage of political
“crisis” or near crisis, We seldom got it all straight the
first time. There was much talk of the importance of “Viet-
namese politics” and “reporting what the Vietnamese
think.” Yet, in practice, most of us depended heavily on
(a) a handful of experienced U.S. Old Vietnam hands,
most of them outside Saigon (b) the Embassy’s political
section, whose information was, at times, inadequate to the
occasion (c) a Vietnamese politician or two (d) our Viet-
namese stringers.

All too often, the stringers would meet over Coca-Cola
at the Cafe Pagode at 7 p.m., trade rumors and gossip, and
bear the informally syndicated composite version to rival
American reporters. Naturally, every Vietnamese newsman
had his own viewpoint (Buddhist, militant Buddhist, pro-
Thieu and anti-Ky or vice versa, moderate Catholic, hawk
Catholic) and his own personal friends and enemies in
Saigon politics.

Few had any contacts outside the capital. Fewer still had
professional training. (I had the good fortune, with the
Times and with the Post, to work with Nguyen Ngoc Rao
and Vu Thuy Hoang, two professionals). Often Vietnamese
officials and their political foes were helpful over tea or
drinks on a leisurely background basis, especially if one
spoke fluent French. But on a breaking story, they rarcly
knew for sure what was breaking, and if they did, they

seldom thought it prudent to communicate this knowledge
to foreigners.

When crisis appeared to “loom,” the American was often
left with a series of rumors (of arrests, of resignations, of
troop movements) and his own set of fallible instinets.

TV and the wire services, ever grateful for confrontation
home and abroad, inflated both the spring 1966 Buddhist
crisis (as did some U.S. embassy specialists) and the political
appeal of Thich Tri Quang.

They had some help from the dailies and the news maga-
zines. A now-forgotten “Southern cabinet crisis” was a
one-day wonder in the fall (“SEVEN GENERALS RE-
SIGN FROM CABINET” was one of the erroncous head-
lines). But gradually everybody began to forget the
Buddhists’ (actually, the Army’s) 1963 overthrow of Diem
and the 1964-65 series of coups, and to take the Thieu-Ky
regime’s relative stability for granted.

By 1968, benefiting from hindsight and good advice, I
came to the conclusion as did most of my senior colleagues
that when it came to “looming” Saigon political crises, there
was usually less there than met the ear. And there was even
less to new impressive-sounding political alliances, pro- or
anti-government. And a viable “Third Force,” so beloved
by Stateside pundits, did not in fact exist. But on less dra-
matic matters, such as impending Cabinet re-shuffles and
administrative change, rumors had a way of eventually
becoming facts.

By the time I left, I agreed with one of my few close
Vietnamese friends that reality was the Army, the Catholics,
the national and local Administration, the regional sects
(Hoa Hao Cao Dai) Hanoi and the Vietcong. In terms of
political “clout,” all else was, relatively speaking, a mirage—
divided Buddhists, students, and voluble Saigon “intellect-
uals” included.

On military matters, our touch was somewhat surer. But
we tended to be suckers for drama—real or press-created.
For example, TV and the wire services—with their second-
ary effect on editors of newspapers and magazines—went a
trifle overboard on the “siege” of Con Thien.

This muddy Marine battalion outpost on the DMZ in
the fall of 1967 was subjected to the threat of ground assault
and to fairly steady North Vietnamese artillery fire. It was
an unpleasant place, but accessible to newsmen. It had good
“visual impact” on film. To these who had not undergone
enemy bombardments in Korea or World War Two, the
amount of “incoming,” unprecedented in Vietnam, seemed
high. But fewer than 100 Marines died at Con Thien under
this bombardment during the month of September 1967.
Far more Marines died in unpublicized battles in the scrub
outside the outpost and in other areas, such as the Queson
Valley, during the same period. But Con Thien had
“drama,”




12 NIEMAN REPORTS

For a month, the press made it a Thermopolyae, a symbol
of “static” Marine tactics. The Marines were bemused. The
enemy's failure to take the outpost, or even try hard to take
it—as the Chinese Communists had overrun such hills in
Korea—became a footnote. As did the fact that a fixed line
of outposts at the DMZ was the brainchild not of Marines,
who hate digging, but of McNamara, who announced his
“barrier plan” that fall.

It was extremely difficult for newsmen—as it was for
Saigon higher-ups—to evaluate what was going on in a
remote brigade action. Even on the spot, it was easy to mis-
judge success or failure. Relatively few newsmen under-
stood tactics, or tried to learn. There was the fog of war.
But, the Americans” on-scene reporting of the enemy Tet
lunar New Year offensive in January-February 1968 stands
up pretty well. It was dangerous work, but fighting in and
around cities was casier to explain than jungle warfare, or
pacification,

Granted, almost everyone went a bit overboard again
agonizing over Khesanh (which, inevitably, soon loomed
in print as “another Dienbienphu™); it was scary flying in
and out of that place. There were some worried command-
ers at Danang and Saigon, too. Not to mention a worried
White House 12,000 miles away. (Alarm, or complacency,
in war seems to increase rapidly as one goes further to the
rear.) Hue's ordeal was well-covered on the Marines” front;
the ARVN was inaccessible for most of the battle. By the
time the mid-February round of attacks came, most of us
were astute enough to note that they were “attacks-by-fire”
(mortar and rocket bombardments), not the more serious
ground assaults which marked Tet. Although we did not
then know it, the enemy had shot his wad.

Thereafter the enemy was to try some strong but local-
ized operations, notably against Dong Ha, south of the
DMZ in late April, the destructive “second wave” against
Saigon in May, and the weak “third wave” against Tay
Ninh and other frontier towns in August-September 1968,
But, despite repeated predictions, he never again put to-
gether another big offensive. History may tell us why.

Tet also brought a major change in the adversary rela-
tionship between the U.S. Mission and the press. Tet cleared
the air. Newsmen who had avoided the war had its realities
brought home to them forcibly. And, on the official side,
there was far less pressure from the White House and
Pentagon on the Saigon mission to present a “positive™
view of the war. It seemed to me that after Tet there was a
good deal less “dove” and “hawk” talking and writing in
Saigon; at MACV, occasional talk of conventional “mili-
tary victory” had long since evaporated, and there was far
greater acknowledgement of problems that had been so
often cited by Americans and Vietnamese in the field.

As a matter of fact, from Halberstam’s day onward,

energetic newsmen had no difficulty getting at some of the
realities of Vietnam. They had to be willing to take dawn
airplanes, spend a few nights a month with ARVN and
American troops, tour key districts with veteran U.S. ad-
visers, dine with political specialists, and ask intelligent
questions of generals, sergeants and province chiefs.

There were always knowledgeable U.S. Old Hands, ready
to offer a viewpoint which conflicted with the White House
line. In 1966-67, the period of official euphoria, there were
always truths to be had at battalion level. Only with con-
stant field experience could a newsman hope to question or
illuminate the Big Picture painted in Saigon. And every-
where you went, unless you were blind, there was a story
waiting to be reported.

It was tiring, and, on occasion, risky. My rule was never
to rush off blindly to where the action was. I always tried
to follow the chain-of-command down to the battle—from
division to brigade to battalion to company, picking up
details as T went along. This was not my first war. Unlike
the wire service photographers and the TV cameramen, I
never ventured out on patrols or hovered behind the point
squad. But like most of the old hands, I learned that “truth
began” at battalion level. (And in pacification, at the district
level). It was also where morale was usually highest.

The war was ever-changing, despite the seemingly un-
varied melange of bits and pieces in the 700-word daily
war wrap-ups that got the best play back home. Etienne
Manac’h, the present French Ambassador to Peking, who
helped arrange the Paris talks, observed earlier this year
that the biggest single influence on the Communist nego-
tiators was not the state of U.S. domestic morale, important
as it was, but the military and political situation on the
ground in Vietnam. To keep abreast of that situation, re-
porters had to get out in the field. Many did not, and their
editors let them get away with it

For me, the biggest frustration was the number of stories
I had no time to get at. Everything worthwhile ate up time
and manpower. Both on the Times and on the Post, the
work week ran seven days, with a weeklong R & R in Hong
Kong or Singapore or Bangkok every eight weeks. But
getting from Saigon to the DMZ or to Bien Hoa in the
Delta usually took 24 hours and getting a good story to-
gether even for an old hand might take two days.

Total investment for a single solid 800-word story far
from Saigon could run to four or five days, although there
were usually features or elements for a Saigon wrapup as
by-products, Ideally, some of us thought, a newspaper
bureau in Vietnam would have five Americans: one digging
in each of the three more distant Corps Areas; one (plus a
Vietnamese reporter) in Saigon; and one swing man. But
that was more manpower than any but Time, the TV net-
works, and the wire services could afford. And even they



NIEMAN REPORTS 13

restricted their permanent hinterland operations to Danang,
in I Corps. The rest of Vietnam was covered by visits, which
grew less frequent as 1969 wore on.

Overall, we could have been far better prepared, earlier
on the scene (especially prior to the U.S. troop commit-
ment), and less trigger-happy when political or military
crises loomed. (The special pressures from New York on
TV correspondents in Vietnam for “bang bang and blood”—
in living color—are well known.)

We paid enough attention to South Vietnamese politics
in Saigon. We did not pay enough attention, after the Paris
talks began, to the South Vietnamese, military and civilian,
or the Americans in the provinces where the struggle for
control of land and people remained crucial to the talks’ out-
come. We did fairly well on the set-piece stories: the 1966
and 1967 elections, the 1968 fighting, the U.S. build-up, the
plight of refugees, inflation, corruption, ARVN’s equip-
ment and leadership shortages, the problems (if not the
progress) of pacification, and, after Tet, the curious mix-

ture of failings and strengths of the NLF and Hanoi. We
realized no one could tell “how the Vietnamese feel.”

Given our numbers, our backgrounds, our relative in-
experience as a group, and the state of the art, we did col-
lectively about what could be expected. We had some
individual brilliance and few complete disasters. I'm sure
the Vietnam-based newspapermen will look better in the
history books than the faraway kibitzers, speechmakers and
pundits who took up so much air time and newsprint on
Vietnam back home.

(Indeed, in late 1968 and 1969, the managers of the media
increasingly let Vietnam become an abstraction; news of
debate or assertions about Vietnam in Washington or else-
where virtually drowned out the reporting from Vietnam.)

We were right, I think, more often than we were wrong,
starting with Homer Bigart and David Halberstam.
Whether that is a sufficiently good collective batting aver-
age on a crucial story remains a question. I hope we do
better next time.




14 NIEMAN REPORTS

Robert G. McCloskey, 1916-1969

By Alan Barth

Mr. Barth, on the editorial page staff of the Washington
Post, was a Nieman Fellow in 1948-49.

There was a sense in which Bob McCloskey could fairly
be called “old-fashioned” as a teacher. He believed in author-
ity. This was as true of him 20 years ago when he was a
youngish newcomer to the government department at
Harvard as it was last spring when he was reckoned a
stalwart member of the Harvard “establishment” and a
leader of the “Conservative Caucus” during the student
uprising.

Authority as he defined it did not derive from rank or
status. It had nothing to do with age or tenure; he felt it and
exercised it no less among Nieman Fellows who were his
peers and often his seniors in years and experience than
among the undergraduates who listened to him lecture about
American Constitutional Development. His authority was
rooted in knowledge, in study, in discipline. It was related to
his role and responsibility as a teacher—as a mentor, to apply
an old-fashioned term to him.

Bob McCloskey did not think of himself in a classroom or
lecture hall, as just another student discussing a subject with
fellow-students who happened, for the most part, to be
younger than himself. He did not regard his students,
within the framework of his professional relation to them,
as his equals; he locked upon them as learners and upon
himself as a scholar. And this meant for him the hard dis-
cipline of leadership—extensive study and reflection so that
his lectures were painstakingly prepared distillations of his

own thought and learning. Because he brought to his sub-
ject genuine enthusiasm, a lively, inquisitive mind and a
warmth that precluded pomposity, his lectures became a joy
and an exciting provocation to great numbers of students,
many Nieman Fellows gratefully among them.

It follows from his concept of a professor’s role and
responsibility that Bob McCloskey did not have much sym-
pathy for the notion that students ought to share as equals
with faculty members in determining the curriculum or the
tenure and advancement of teachers. There was in this no
lack of respect for students; he gave them the highest form
of respect—a faithful discharge of his responsibilities to them.
But he saw teachers and students as clear different things—
different as editors are different from reporters and as
artisans are different from apprentices.

If this made him a “conservative” in the current campus
jargon, so much the better for conservatism. He could prob-
ably be called a conservative also in his approach to con-
stitutional law. Like Felix Frankfurter, he believed
strongly in judicial self-restraint; and he expressed in his
distinguished book, “The American Supreme Court,” a
marked impatience with the liberal rhetoric that failed, as
he saw it, to take “adequate account of the legislature’s claim
to share in ‘the power to govern.”” One could quarrel with
this view but not with the high-minded standards out of
which it grew.

It was a natural part of Bob McCloskey’s character to
value tradition and to respect the high standards on which
tradition rests. He loved Harvard for its past as well as for
its present and saw them as inescapably integrated. He loved
his calling as a teacher and gave himself to it with unstinting
generosity.



NIEMAN REPORTS 15

What I’ve Learned
About the Press

(Continued from page 2)

first instance to the public. Is it not better, some asked, to
keep the full freedom, even if the retention has to be paid for
in odium incurred?

The answer came in the form of an at first hesitant, but
now firm, negative, and the change is here. Nevertheless, the
portrait, taken from the past, of the cynical hard-boiled
Pressman who acknowledges no standards of truth or de-
cency or indeed any standards at all that do not suit himself,
is not to be quickly effaced. It is, at the present day, as I can
testify from personal experience over the last five years and
more, a false portrait.

There are, of course, cynical journalists, as there are
rough policemen, sharp lawyers and slipshod doctors. But
there is in general as high a respect for standards of pro-
fessional conduct as there is in any other profession. If there
were not, the Press Council would be treated as a nuisance.
In fact it is treated with respect. Opinions vary as to the value
of its work; but I have not encountered a single editor of any
consequence who does not accept his obligations to the
Council or who treats a charge against his paper as a matter
of little account.

I do not attribute this change of attitude wholly or even
mainly to the influence of the Press Council. I believe that
that has helped. But the real truth is that the institution of
the Press Council was, as the Catechism says or used to say,
“the outward manifestation of an inward grace.” The change
has come because the leaders in the Press world recognised
that times had changed. It may be part of a general tendency;
in my own profession of the law it is often said that judges
and advocates now behave much better than they used to.
Or it may be that competition from radio and television has
had a wholesome effect. Criticism of the Press is no longer
dependent for publicity on the hospitality of the Press itself
and the Press has lost the self-satisfaction that monopoly
induces. Whatever the cause, a change has happened and the
Establishment is being unduly suspicious in refusing to
recognise it.

There is some excuse for suspicion. The sphere in which
the change is least apparent is in the attitude of the Press
towards persons in public life. There is an old-fashioned
idea—not by any means universal but sufficiently wide-
spread to be significant—that men and women who go into

public life either have no personal feelings or should leave
them behind before they step out. Consequently there is in
provincial as well as in national life a number of men and
women whose attitude towards the Press is conditioned,
consciously or not, by justifiable resentment at the treatment
they or their friends have received.

I doubt whether much of it is due to malice, though it
may appear so to the victim. Some of it is due to the tempta-
tion offered by an easy target. Most of it is due to a school-
boyish belief that the role of the Press in the democratic
process is to give public men a rough time, which need not
always stop short of cruelty. There are men who think that
this is in some way bound up with the independence of the
Press. This sort of notion is not peculiar to journalists. I
remember at the Bar barristers who genuinely thought that
freedom to be rude to a witness was essential to a fair trial,

Undoubtedly, the duty of the Press is not confined to
criticism of policy and administration. It is its legitimate
function to prick pomposities and expose follies in public
men. This cannot always be done without hurting. It is the
unconsidered and unsparing use of the power to wound
because it is thought to be good fun that is objectionable.
Before an editor publishes a picce that wounds, he should
take thought and ask himself not only whether it is true
and whether it is fair, but also whether it is necessary. Very
many editors do.

Thoughtlessness in such a matter is not only wrong; it is
also slightly dangerous. The British Press does not live under
the protection of an article in a Constitution. The freedom of
the Press, like all our freedoms in the twenticth century,
depends chiefly upon the judgment of the men in power.
Some newspaper men seem to believe that in any quarrel
between the Press and the Establishment the Press could
rally the populace to its defence with the cry that its freedom
was in peril. This is an illusion, comparable to the illusion
held 50 years ago that the Press could make and unmake
Governments.

Of course, if a Government in 1970 tried to censor the
Press, there would be a public revolt. The British public will
always revolt against any shocking departure from tradition.
If freedom of the Press in Britain perishes, it will not be by
sudden death. There will be no great battle in which leader
writers can win imperishable glory. It will be a long time
dying from a debilitating disease caused by a series of erosive
measures, each one of which, if examined singly, would have
a good deal to be said for it.

There are many ways in which the Government of the
day can make things difficult for the Press without incurring
popular disapproval. I do not at present see any signs that
ways are being looked for. But I do find a very firm de-
termination not to make things any ecasier. There is, for




16 NIEMAN REPORTS

example, no disposition to review even the more archaic
aspects of the law of libel. I believe that much of the opposi-
tion to reform, while it is rationalised as a feeling that the
Press does not yet know how to behave itself, is sustained by
well-grounded resentments and the memory of personal
slights and intrusions which it is only human to magnify.
The real guarantee of the freedom of the Press in Britain
is the belief held by men in power that, however irritating
at times they may find it to be, its freedom is necessary to a
good society. This belief really exists. It is not lip service.
These men as individuals do not want to live in a country

where the Press is shackled. A like belief is the real guarantee
of all the freedoms we enjoy. It is to be cherished as our most
valuable national possession. If it could be cherished only by
an abatement of the fullest measure of vigorous criticism
(including a reasonable allowance for misplaced swipes),
the price would be too high; and indeed a demand for it
would expose the hollowness of the belief. But if it means no
more than according to the public lives of public men the
same sort of respect for personal dignity as is given to those
in private life, it is a price that any lover of freedom ought
willingly to pay.

Legal Notice

Statement of Ownership, Managementand 7. Owner: Society of Nieman Fellows, C.
77 Dunster Street, Cambridge, Massa-

Circulation (Act of October 23, 1962; Sec-

Total Paid Circulation

average 1447

tion 4369, Title 39, United States Code) chusetts single issue nearest filing date 1471

1. Date of Filing: 8. Known Bondholders, Mortgagees, and D. Free Distribution By Mail, Carrier or
October 1, 1969 other security holders owning or hold- Other Means

2. Tite of Publication: ing 1 per cent or more of total amount average 108

Nieman Reports

3. Frequency of Issue: Quarterly

of bonds, mortgages or other securities:
None

4. Location of Known Office of Publica- 10.
R;n: ?IZ Dunr]ttlr 3Street, Cambridge, 5 Toral No. Copies Printed:
assachusetts 02138 Average No. Copies each issue during
5. Location of the Headquarters or Gen- preceding 12 months 2450

eral Business Offices of the Publishers,
Same

. Names and Addresses of Publisher,

Editor and Managing Editor:
Publisher: Nieman Alumni Council
Editor: Dwight E. Sargent, 77 Dunster
Street, Cambridge, Massachusetts
Managing Editor: Tenney K. Lehman
77 Dunster Street, Cambridge, Massa-
chusetts

3000

Single issue nearest filing date

Paid Circulation:

1. Sales through dealers and carriers,
street vendors and counter sales
:l\"el'zlge none
single issue nearest filing date none

2. mail subseriptions
average 1447

single issue nearest filing date 1494

single issue nearest filing date 108

. Total Distribution

average 1555
single issue nearest filing date 1555

. Office Use, Left-over, Unaccounted,

Spoiled After Printing
average 895
single issue nearest filing date 1445

. Total

average 2450
single issue nearest filing date 3000

I certify that the statements made by

me above are correct and complete,

(signed) Dwight E. Sargent



NIEMAN REPORTS 17

The Canadian Press

By Stuart Keate

Mr. Keate is publisher of the Vancouver Sun. He is a
former president of the Canadian Press.

A Committee of the Senate of Canada is conducting a
full-scale survey of Canadian mass media—the first such
study of its kind in the country.

Senator Keith Davey, a former radio executive who is
chairman of the committee, said in a recent speech that he
thought the press of Canada was doing “a pretty fair job” but
that the time had arrived to examine such questions as:

—Should Canada have a Press Council?

—Who owns and controls Canadian mass media?

—What is the extent of inter-locking ownership in news-
papers, radio and television?

—How is the press fulfilling its obligations to the public?

—What is the long-range psychological impact of the mass
media on the quality of Canadian life?

These questions, sweeping though they may be, have been
met with equanimity by Canadian publishers. Opinion on
the value of a Press Council is divided. Some, studying the
British performance, incline to the view that it js a largely
pointless exercise. Others—notably publisher Beland Honde-
rich of the Toronto Star, Canada’s largest (400,000) daily—
think that it may provide a valid check against excesses of
the press.

Those publishers who welcome the survey do so on the
grounds that they are doing an honest, conscientious job and
have nothing to hide. Whatever else may be said of the press
of Canada, it has three fundamental virtues:

It s free, in the same sense that it has no compunction
whatsoever in lambasting governments at the federal, provin-
cial and municipal level;

It is honest, in the sense that readers can’t buy their way
into Canadian news columns—and perhaps more im-
portantly, can’t buy their way out of them;

It is independent, because all but a few Canadian dailies
are financially healthy and need not succumb to the blandish-
ments of advertisers or politicians,

Canadian newspapers are competitive with radio, with
TV, and with each other, vying annually for awards in
writing, editorial excellence, photography, cartooning, pro-
motion, makeup, and color advertising.

In his speech outlining the aims of his committee, Senator
Davey indicated that chain ownership, which has been
growing, would be a topic for investigation. In this, he has
some support from labor unions, academics, and citizen’s
committees in one-paper lowns.

There are today 109 dailies in Canada with a total circula-
ton of approximately 4.5 million.

The largest groups are the Roy Thomson papers, number-
ing 28; the Southam Press Ltd., with outright ownership of
10 dailies and a subsidiary interest in two others; and FP
Publications Ltd., which owns cight dailies.

Thus about half of the Canadian dailies are group-owned,
if one excepts the two Clifford Sifton dailies in Regina and
Saskatoon; the four Irving dailies in New Brunswick; and
the family holdings (two papers apiece) of the Dennises in
Halifax and Herders in Newfoundland.

Some Canadians deplore the concentration of ownership
and the decline of the old “family paper.” But the fact re-
mains that the Thomson dailies are all held in comparatvely
small towns, where more than one paper is a financial im-
possibility; while the Southams, from their office in Toronto
and FP from Winnipeg grant editorial autonomy to their
respective local staffs.




18 NIEMAN REPORTS

In terms of group circulation, Thomson is the smallest,
with about 350,000, while the Southams and FP are approxi-
mately equal at 850,000 apiece.

In terms of individual newspapers, the Toronto Star is far
out in front of the field with a circulation of 400,000. Origi-
nally a labor-oriented and slightly hyperthyroid paper, it has
in recent years undergone a transformation and has emerged
as a responsible daily of wide reach, generous news-space,
brilliant editorial cartoons (by Duncan McPherson) and
superb cultural critiques.

Virtually deadlocked in second place are the Toronto
Globe and Mail and the Vancouver Sun, with about 260,000
subscribers apiece. The Globe and Mail, like the Montreal
Star, sometimes is referred to as “the New York Times of
Canada” and labels itself in its masthead as “Canada’s
National Newspaper.”

There is some truth in this. It airmails the early edition
across the 4000-mile expanse of Canada and has a solid fol-
lowing for its special supplement, Report on Business, which
can be found each morning on executive desks from St.
John'’s to Victoria.

Behind the Globe and Mail and the Sun, at about 235,000,
stands the Toronto Telegram, a lively and inquiring sheet
which remains the strongest Tory voice in the country.

Following on the Toronto and Vancouver dailies are two
Montreal newspapers—the French-language La Presse, with
approximately 225,000 readers, and the Star, with 200,000.

La Presse boasts one of the healthiest advertising linage
counts in North America, but is just now regaining its old
vigour after a round of internal dissensions leading to a pro-
longed and injurious strike three years ago. More widely
quoted, though infinitely smaller (40,000) is the French-
language Le Devoir, an offset paper renowned for the in-
tellectual quality of its editorials and cultural reviews. Its
editor, Claude Ryan, is regarded as a leading voice of reason
and common sense in the current conflict between French-
Canadian separatists and the moderates of both languages
throughout Canada.

The papers which most members attending the IPI Gen-
eral Assembly in June read are the Ottawa Citizen and
the Journal. This is one of four cities in Canada (the others
are Vancouver, Calgary and Winnipeg) in which the two
big circulation rivals, Southams and FP, compete.

For years the Citizen and the Journal have been engaged
in a head-to-head race, with the Citizen strongest in the city
zone and the Journal in the country. Today they are sep-
arated by only a few thousand papers, with the Citizen
(85,000) slightly ahead.

While published in Canada’s capital, these dailies—unlike
the Times of London or the Post of Washington—make no

pretense at being national in scope. Instead, their main thrust
is in the direction of a very large civil-service population liv-
ing in or near Ottawa; in this respect, they are regarded as
“home-town” papers to which the promotion of a deputy
minister is a story of strong local significance.

The third paper in size in Ottawa is the French-language
Le Droit, whose publisher Aurele Gratton was recently
honoured by his fellow citizens for contributions to com-
munity life.

The tone and character of Canada’s dailies may be a bit
difficult for visitors to define. Are they “American”?
Certainly they carry a lot of U.S. syndicated cartoons and
columnists. Are they “British”? No one can deny that they
publish a solid budget of Commonwealth and overseas news.
(In the last four months of 1968 the Vancouver Sun printed
6,361 columns of British Columbia news; 1,958 columns of
national Canadian news; 3,266 columns of foreign news; and
369 columns of entertainment. In the same period, 42 of its
front-page headlines were on British Columbia; 33 on for-
eign affairs; and 22 on Canadian national affairs.)

Canadians themselves like to think that they combine the
best feaures of both the British and American press. They
publish more foreign news, on the average, than their UK.
cousins; but few of them would lay claim to the literacy, or
style, of a Guardian or an Economist. On the other hand,
there are none of the sex-and-scandal or “penny dreadfuls”
in Canada which occasionally tarnish the British journalistic
image.

Perhaps by propinquity, or osmosis, Canadians have ab-
sorbed from across the border some of the pith and vinegar
of the U.S. press, notably in makeup. The comic strip
“Peanuts” and the columns of Art Buchwald are every bit
as popular—and as ubiquitous—in Canada as in the United
States.

On the whole, however, Canadian dailies tend to be a
shade quieter and a bit more global in outlook than their
American counterparts.

Are Canadian dailies profitable? Since most of them are
privately-owned, precise data in this area are unattainable.
However, two large dailies in which the public holds shares
reported net earnings in 1968 of $1.6 and $2.2 millions, and
trade gossip indicates that returns of 10 per cent, after taxes,
are not uncommon. The survival rate of Canadian dailies
over the past 20 years has been 98 per cent, another index of
robust health.

In a recent study of the “elite press” of the world, an
American author singled out only two Canadian dailies for
inclusion among the top 40—the Toronto Globe and Mail
and the Winnipeg Free Press, Which caused envious col-
leagues to murmur: “Ah, yes, but the poor chap also picked
Pravdal”



NIEMAN REPORTS 19

Korea Still Has Its Woodcarvers

By Lee Kyoo-hyun

Mr. Lee is editor of Joong-ang Ilbo in Seoul.

I believe the Korean newspapers will undergo drastic
changes in the coming decade—the kind of change that the
press of no other nation has seen in modern history.

The greatest problem that we shall have to cope with is
the elimination of Chinese characters: when and how?

There are two schools of thought among editors on this
question: one impatient with the speed of this movement,
advocating the exclusive use of the indigenous Korean
alphabet within the shortest possible time, and the other
more considerate, warning against any hasty change in our
writing system. It is purely a matter of time. No one disputes
the necessity of such change.

I would like to make it clear from the beginning that I
belong to the first group: namely, those who would like to
see the day when all our publications print in pure Korean
alphabet which is called “Hangul”.

At present Korean newspapers are using Chinese charac-
ters mixed with the Korean alphabet. I think major papers in
Seoul have about 7,000 letters in one font, including around
2,000 Korean letters. This is not enough. We have a man
sitting in the composing room ready to carve on a piece of
wood the rarely-used Chinese characters that we find in
proper nouns.

This is one of the major reasons why the Korean
papers still depend on the handsetting process, why we must
store so many hundreds of thousands of pieces of lead on so
many square meters of floor space, and why cach paper must
keep so many typesetters on its payroll.

Although every Korean is proud of the writing system of
his own nation and although all Korean scholars, editors
and writers claim that it is best suited to the Korean
language, all our newspapers are still loaded with thousands
of Chinese characters and many contend that we cannot
and should not do away with them in the foresecable future.

I wonder if editors are aware of the fact that almost all
government and business documents are handwritten or
typewritten neatly in pure Korean alphabet. I wonder if they
have noticed that a high percentage of the letters they reccive
from their readers are in the Korean alphabet. 1 wonder if
we are not closing our eyes to the many thousands of young
people coming out of colleges and high schools every year
who are not able to read many Chinese characters and to
those who have just become literate. I wonder if we are not
happy pedantically demonstrating our own knowledge, pre-
occupied only with the highbrow readers, as in the days
when the newspaper was for the privileged class.

A right move was made when the Korean Newspaper
(Publishers) Association resolved to limit the number of
Chinese characters to be used in daily papers to 2,000 with the




20 NIEMAN REPORTS

exception of proper nouns. The Dong-A Ilbo at the same
time announced its own list of 2,000 characters and three
months later announced a further limitation to 1,600, The
Joong-ang Ilbo limited the number to 1,300 as of January
1967. It is the first and so far the only paper to introduce
Monotype machines into the country. On its 650 keys, which
carry four letters cach, are arranged 1,028 Chinese characters,
1,403 Korean letters, and 169 Roman letters and other marks
and signs, bringing the total up to 2,600.

I think it js safe to predict that Korean newspapers will be
printing purely in the Korean alphabet within the next ten
years and would like to refer briefly to the kinds of changes
that we may experience.

If Korean newspapers throw away all Chinese characters,
mechanization of their production will be expedited and
competition in this field will become keen.

First of all, reporters will write their stories with type-
writers. At present all stories are handwritten and no
typewriter can be seen in the news room, although very
efficient typewriters have been developed and are available.
The Korean typewriter, already in wide use, has the same
number of keys as the English.

The Korean newspaper will be able to revolutionize its
typesetting process by mechanizing it. The Monotype de-
veloped in Japan will not be the solution, because it is
geared to set the Japanese writing. In Japanese, the whole
sentence is written without any space between words,
whereas words are scparated in Korean. There is no problem
of justification in typesetting Japanese, whereas Korean-
language typesetting requires justification as in English.

I believe the Korean typesetting process will be able to go
beyond the Japanese by introducing the electronic computer
and the Hangul typewriter. The Korean typesetting could
adopt the photosetting and offset printing process. Or the
conventional T'TS system could be introduced by using
the Hangul typewriter. I would like to add that the major
newspapers in Seoul are financially capable of automating
their production to that extent.

Korean newspapers will change greatly in format. If
printed purely in the Korean alphabet, almost all the papers
will print horizontally to read from left to right, instead of
vertically from right to left.

It is hoped that horizontally-set Korean papers will come
out in different formats with distinct characteristics of their
own. Korean newspapers now look all alike with the same
column division and with two identical type faces only.

Great progress will be made in typography if Chinese
characters are eliminated and the number of letters thus
drastically reduced. Wider varieties of type will be made in
light, medium, bold and heavy faces, italics, and condensed.
This in turn will enable Korean papers to do away with their
photo block headlines, which are both time and labour con-
suming and are one of the factors slowing production.

The Korean newspapers are investing heavily in modern
equipment—high-speed rotary presses, colour printing equip-
ment, airplanes, helicopters, etc. But there has not been much
progress in the editorial aspects of newspaper making. The
editorial operation in many respects has not changed basi-
cally since 1945. It is important and urgent to modernize our
brains before machines.



NIEMAN REPORTS 21

Behavior Models for the Editor

By John De Mott

Mr. De Mott is a professor in the News Editorial Depart-
ment of the Medill School of Journalism at Northwestern
University.

In addressing itself to the community which it serves, the
newspaper of general circulation is tempted to try to be all
things to all men.

Impossible, obviously. And also an unrealistic ambition
which subjects the newspaper and its editor to all kinds of
criticism,

Since it can’t be all things to all men, then what 1S a
newspaper?

In his attempt to help the newspaper discover its true
reality, and himself discover his real identity, the newspaper
editor has an assortment of models from which to select in
playing his social role as the paper’s editor.

In many cases, both the editor’s role and the newspaper’s
identity are suggested in the paper’s nameplate.

Perhaps it's a Tribune. Or a Mirror. Defender. Herald.
Chronicle. Mercury. Examiner. Monitor. Sentinel. Free
Press. Observer. Journal. Scout. The Times. The Bulletin.
Or perhaps it’s just the News.

From a newspaper’s name, the reader presumably takes
some clue concerning which of its functions—surveillance
over the environment, correlation of the community, educa-
tion or entertainment—is considered most important by a
newspaper and its editor.

Through the newspaper's name, the editor or publisher
appears to be attempting to communicate his conception of
the paper’s proper role in society, and perhaps also his self-
image.

In addition to the newspaper’s name itself, other guides
exist for the editor’s selection of his ideal role in his com-
munity’s social structure.

In discussing his work with associates and attempting to
explain it to others in the community, the editor appears
at times to be using models borrowed from other occupa-
tions and fields.

The models most often used by a newspaper editor appear
to be political, commercial, professional, clerical, historical,
and recreational.

The Political Model

Although many newspaper editors appear to covet an
important place in the community’s power structure, the
political model for newspaper publishing or editing does
not appear to have power for its own sake as the principal
objective,

Rather, as Harry Pease several years ago pointed out in
an attempt to explain the Milwaukee Journal's character, the
political model means community leadership of the kind
reflected in the Pulitzer prize for disinterested public service.
The newspaper is not the community’s ruler, but its most
public-spirited citizen.

“It has achieved citizenship,” Pease observed of the Mil-
waukee Journal, “in the highest sense of the word.”




22 NIEMAN REPORTS

Pease went on to describe the newspaper as an important
“instrument of government.”

In its role of the Fourth Estate or “Fourth Branch of
Government,” as Douglas Cater termed it, the newspaper is
seen in terms of the political model as performing all kinds
of quasi-political functions on an extra-legal basis.

Sometimes the function is a positive or active one of taking
the lead in promoting programs for social reform or public
improvement. Under other conditions, the political model
invoked to explain the newspaper’s playing “watchdog”
over the community’s formal system of government, furnish-
ing, as the Chicago Tribune put it, “that check upon govern-
ment which no constitution has been able to provide.”

Employing the political model for his role in society, a
newspaper editor or publisher sees his subscribers or readers
as constituents. The editor is elected daily as it’s been de-
scribed, by the ballot of those readers and subscribers.

The Commercial Model

Using this model, the editor or publisher sees himself as
a businessman selling a product.

The product and its quality, rather than its political impact
or influence on the community, therefore become the chief
consideration.

Spurning ambitions to be the community’s “leader,” a
publisher or editor using the commercial model puts his
chief effort into the merchandising of news. He is in the
simple and plain business of newsmaking, but proud of it.

Following this model, and a related industrial one, the
publisher can explain his function as buying blank white
newsprint, adding black ink to it, and then re-selling it for
a profit. He is in the business of manufacturing high-grade
reading material for general public consumption; and, again,
proud of his simple and honest role as a manufacturer and
merchant of a basic commercial product—the daily news-
paper.

Since the editor or publisher employing this model is
tempted to endorse the old commercial slogan “the customer
is always right,” the product is tailored to fit the trade.

Through extensive analyses of its audience, the newspaper
factory’s product is designed for maximum appeal to the
reader. Readers are seen as “consumers,” and growth of
circulation as the dividend on a superior product.

Carried to its extreme, of course, use of the commercial
dictates giving the reader what he wants, in every way,
without consideration to other sometimes conflicting respon-
sibilities to the community.

The critics of publishers and editors using the commercial
model are sometimes unfair, it seems to me, in failing to
recognize the democratic equalitarian nature of consumer
taste-oriented newspapers.

In following the “customer-is-always-right” principle,

such newspaper editors are being responsive to the people
of a community. If the press should belong to the people,
as some of the newspaper’s most severe critics argue, then
doesn’t the commercial model and its obedience to the dic-
tates of the market represent the ultimate in journalistic
service?

The Professional Model

Under the influence of this model, the editor or publisher
sees the newspaper much like a hospital, a consulting firm
of engineers, or a legal firm providing a specific service to
the individual clients, rather than the public in general.

The public service being provided, of course, is objective
and impartial intelligence of current events.

Under the terms of an unwritten contract with the news-
paper readers, its team of specialists puts together an inte-
grated report of each day’s news which it then delivers to
each individual client.

In their highest professional capacity, members of the
news gathering and reporting organization are seen as being
more or less detached members of the local community,
putting a high premium on their independence.

Because they are disinterested professionals, members of
the news organization can be depended upon to compile
each day a report of high fidelity.

Using the professional model, the editor conceives of him-
self as an administrator of highly-skilled professional activi-
ties, and the publisher and his associates as the board of
directors of an institution much like a hospital or university.
The difference is that the institution is supposed to make a
profit, in addition to providing an important public service.

The professional is most often criticised, of course, on the
basis of its attempt to achieve journalistic detachment, non-
involvement, or objectivity.

Assailing what they describe as the journalistic “cult of
objectivity,” critics of the professional model argue that its
use represents a denial of moral obligations and renounce-
ment of social responsibility.

The professional model user’s response, of course, is the
familiar answer that the newspaper’s obligation is to “tell
it like it is,” regardless of the consequences.

“We don’t make the news,” the professional answers, “We
only print it.”

Using the professional model, newspaper editors and
others have developed the “mirror” theory of news. The
newspaper’s function is to hold a mirror up before society,
and to reflect it as it is—to reflect the image coldly, impar-
tially, and objectively.

The Clerical Model

Using this model, the editor sees his role as that of making
moral judgments on the community and its life.



NIEMAN REPORTS 23

Somewhat like an old-time hell-fire and brimstone preach-
er, the editor using this model is tempted to spend too much
time showing his neighbors the error of their ways and
taking the hide off a community’s most notorious sinners.

Under the model’s influence, an editor is tempted to be-
come increasingly moralistic, and more given to viewing
with alarm all kinds of trends in the community.

With God dead now, of course, the editor using a clerical
model for his role runs into a lot of heavy work. Given the
newspaper’s potential for power, the moralist “called” to
be an editor can hardly avoid becoming “involved” in bring-
ing his community around to the point of confessing its sins
and seeking salvation.

Closely associated with the clerical model is a journalistic
response to criticism called the “Greek messenger” theory.
Although it is also related to the professional model and
its “mirror” theory, the “Greek messenger” theory finds its
most enthusiastic adherents in the clerical camp.

Since people don't like to receive bad news, the theory
explains, they will often turn on the bearer of bad tidings—
bearers of bad tidings were sometimes slain in ancient
Greece—and take out their frustration on him. The news-
man is criticised for “creating” bad news, when he’s only
reporting it. If the news is bad, it's the fault of the news
media, somehow.

Although the Greek messenger hypothesis is based on
reality and is therefore entertained by many newsmen, it
is most popular among newspaper editors using the clerical
model. It helps feed the martyr complex which some of
them appear to need.

Also important to some newspaper editors using a clerical
model is the existence of Satan. Since a personal devil is
passé, Satan must be translated into modern terms. The
mod god of evil is, of course, an all-purpose Hegelian socio-
logical monster known variously as The Power Structure
or The Establishment. The establishment is Satan's suc-
cessor, and holy war must be pressed against it daily, relent-
lessly.

Talking to a small-town newspaper editor about a pro-
spective employee of his one day, I happened to mention that
the young man had been editor of his campus newspaper in
college.

“Good,” the editor responded. “Then he has a well-
developed persecution complex already.”

On the other hand, the editor using a clerical model can
just as logically adept the role of an understanding counselor
tolerant of the human condition.

The Historical Model

Using this model, the editor tends to see the newspaper as
“history written on the run,” or the “first rough draft of
history.”

Every newspaper is seen as one of record, chronicling the
community’s life day-by-day, year-by-year.

The record and its accuracy are chief considerations,
although analysis of the news and its interpretation, can
also be seen as major responsibilities.

Using the historical model, the editor sees himself as an
intellectual engaged in scholarly work.

Perhaps the best articulation of the historical model and
its implications is that found in Thomas Griffith’s book, the
Waist-High Culture. In a chapter “The Pursuit of Journal-
ism,” Griffith makes these observations:

“Journalism is in fact history on the run. It is history
written in time to be acted upon, thereby not only
recording events but at times influencing them. This
explains its temptation to passion and its besctting sin
of partisanship. Journalism is also the recording of
history while the facts are not all in. Yet any planner of
battles knows the eternal conflict between needing to
know cnough to act and needing to know enough to
act in time: a problem in journalism as in diplomacy
and warfare. Adolescents and second-rate poets who
specialize in large misstatements often tell us that life is
chaos, but if life were only that there would be no such
thing as monotony; life includes both the world we
know (which, if we do not fully understand or appre-
ciate, we are at least not surprised by) and the unwind-
ing of the unpredictable. It is the function of journalism
—daily, in the case of a newspaper, weekly in a mag-
azine—to add up the latest unpredictable events and
relate them to the familiar. Not a judgment for history,
for too many facts emerge later, but an estimate for
now, from the knownj; and it is a function essential in a
democracy. If journalism is sometimes inaccurate and
often inadequate, ignorance would not be preferable.
Journalism’s desire to reconstruct the world anew each
day, to find a serviceable coherence and continuity in
chaos, may be a losing game and is always an artificial
one: it is circumseribed by the amount of information
available, limited at times by the journalist’s lack of
imagination and weakened at other times by the jour-
nalist’s lack of imagination and weakened at other times
by his excess of it. Yet it has its own uses, even when
set against history.”

The Recreational Model

Using this model, the editor is tempted to see himself as
being engaged in the “newspaper game” and to put chief
emphasis on the paper’s entertainment function.

Like other entertainers, the editor using this model be-
comes preoccupied with the newspaper’s audience, and its
ratings.

Prestige, admiration, and adulation are things to be de-




24 NIEMAN REPORTS

sired for themselves, and athletic-like triumphs the most
satisfying ends of journalistic effort.

Such gamesmanship encourages, of course, all kinds of
journalistic “grand-standing” and “show-boating” in the
styles established by yellow journalism and its pandering to
the public’s appetite for sensationalism, etc.

Excitement, sensationalism, and relaxation: those are the
aims of the editor using this model.

How widely is it being used?

Professor John Merrill, of Missouri University’s School
of Journalism, points out in his book T'he Elite Press, which
is a study of the world’s great newspapers, that:

“With few exceptions, the world’s press is more concerned
with the ‘game-like’ aspect of its operation, of helping the
reader to forget the deadly seriousness of national and inter-
national affairs and to enjoy himself in the play of news-
reading.

“In other words,” Merrill points out, “the vast majority
of the world’s newspapers are entertainment/play oriented.”

The use of news media as media of escape, relaxation, and
recreation has been noted by newspaper editors themselves,
and also social scientists. It also explains, perhaps, the over-
emphasis upon writing at some schools of journalism, and
the priority given to style over content by newspapers upon
occasion,

“How important is excellent newswriting as entertain-
ment?” a newspaper editor once asked.

Providing entertainment—vicarious adventure, escape, di-
version, relaxation, excitement—is the most important thing
of all to a newspaper editor using the recreational model.
It’s by excelling as an entertainer that such an editor wins
the top trophies, the biggest money, playing the “newspaper
game.”

Other models can be devised and used, of course, in ascrib-
ing motives to the editor, analyzing his performance, and
criticizing it.

Is there, for example, an educational model—a model
emphasising the newspaper’s role in socialization of the
young and social engineering? Is the editor an educator too,
in addition to being a quasi-political leader?

Is there also a judicial model? Does the newspaper editor
function as a judge over the court of public opinion, provid-
ing the adversaries in a controversy a forum for public
debate of their issue, and then hand down a ruling for the
court of public opinion?

Is there another legal model—that of the advocate? Wil-
liam Rockhill Nelson once described the Kansas City Star
as the people’s attorney. There are numerous Tribunes, of
course; and other newspapers have “ombudsman” columns.

Is there a martial model, related to the political and cler-
ical models, under the influence of which a newspaper editor
sees his editorial campaigns as “crusades,” and his daily work
as a continuing fight for right, or battle for the good? Is
each issue of the newspaper a massive offensive against
ignorance, a blast at apathy, a heroic assault upon the forces
of entrenched corruption?

Most editors, undoubtedly, make use of all the models
discussed and combine them in attempts to explain the
newspaper’s function and roles in society.

For the modern newspaper is much “more than a game,
more than a business,” as the New York Times once ob-
served.

In a public relations effort on behalf of newspapers and
their publishers generally, the Newspaper Public Informa-
tion Committee once observed that:

“Today's newspaper is a friend of the family, guide and
personal counselor, employment service, marketplace of ideas
and commodities, source of news and information, a stim-
ulant of thought and opinion and a great deal more.”

The editor/publisher has an abundant number, and wide
range, of models upon which to base his own behavior.



NIEMAN REPORTS 25

Nieman Notes

1948

William German, former news editor, has been appointed
executive news editor of the San Francisco Chronicle.
German has been with the Chronicle since 1940. He also is
editor of the Chronicle Foreign Service.

1949
Robert R. Brunn, an editor of the Christian Science
Monitor, died in July. He joined the Monitor staff in 1946.
1951

Dwight E. Sargent was a visiting lecturer at the Van-
couver Institute in November. This is an annual scries of
lectures conducted by the University of British Columbia.

1953

Kenneth E. Wilson, former assistant news editor, has
been named news editor of the San Francisco Chronicle.
Wilson has been with the Chronicle since 1953,

1955

Mort Stern, assistant to the publisher of the Denver Post,
has received a Ph.D. in Communications [rom the University
of Arkansas. He has a Master’s degree from the Columbia
University Graduate School of Journalism.

1956

Donald J. Sterling, Jr., cditor of the editorial page of the
Oregon Journal in Portland, has been elected to membership
in the American Society of Newspaper Editors.

1959

Mitchel R. Levitas has been named an assistant metro-
politan editor of The New York Times. He has been an
editor of the Sunday magazine staff since 1964.

1968

Philip D. Hager, formerly with Newsweck, has joined the
San Francisco bureau of the Los Angeles Times.




26

NIEMAN REPORTS

(Editor’s note: The following is a statement of the mission of Nieman
Reports, a quarterly founded by the Society of Nieman Fellows in 1947.
The statement was written by Louis M. Lyons, Curator of the Nieman
Foundation from 1939 to 1964, and Chairman of the Society of Nieman
Fellows, in his book, Reporting the News. This is a Belknap Press Book,
published by the Harvard University Press in 1965.)

“It is intended to publish a quarterly about newspapering by news-
papermen, to include reports and articles and stories about the news-
paper business, newspaper people and newspaper stories.

“. .. It has no pattern, formula or policy, except to seek to serve the
purpose of the Nieman Foundation ‘to promote the standards of journal-
ism in America . . .

“. .. It was the one place a speech or lecture could be published, and,

if important enough, published in full. To provide full texts, if signifi-
cant, was accepted as one of its functions.” \I






NIEMAN REPORTS

1970-71 Nieman Selection Committee

Three newspapermen and three officers of Harvard Uni-
versity will serve on the Nieman Selection Committee for
the next academic year.

The President and Fellows of Harvard College have ap-
pointed the following to select the 1970-71 Nieman Fellows:

Moss William Armistead, 1II, President and Publisher of
The Roanoke Times and World-News. He is an alumnus of
Randolph-Macon College, a director of the American News-
paper Publishers Association, and a former Secretary to the
Governor of Virginia and the Commonwealth.

Robert Joseph Manning, Editor in Chief of The Atlantic
Monthly. He was a Nieman Fellow in 1946, a former
Senior Editor of Time Inc., Chief of its London Bureau,
Sunday Editor of The New York Herald Tribune, and As-
sistant Secretary of State for Public Affairs.

Warren Henry Phillips, Executive Editor of The Wall
Street Journal. He is a graduate of Queens College, is a
former Foreign Editor and Managing Editor of The Wall
Street Journal, Chief of its London Bureau, and a member of
the Dow Jones Company’s management committee.

Ernest Richard May, Dean of Harvard College, and Pro-
fessor of History. He was graduated from the University of
California, and was a member of the historical section of the
Joint Chiefs of Staff in 1952-54.

William Moss Pinkerton, Harvard University News
Officer. He was a Nieman Fellow in 1941, was graduated

from the University of Wisconsin, and is a former corres-
pondent for the Associated Press.

Dwight Emerson Sargent, Curator of the Nieman Fellow-
ships. He was Editorial Page Editor of The New York
Herald Tribune, and a Nieman Fellow in 1951,

Subsequent to nominating applicants for appointment by
the Harvard Corporation in May, committee members re-
main active for a year as an advisory group that assists the
new class in planning its program.

Newsmen wishing to spend the academic year in back-
ground studies at Harvard must apply by March 15th, 1970.
Applicants, who are required to return to their employers,
must have had at least three years of news experience and
must be under 40.

About twelve Fellowships will be awarded for 1970-71.
Each grant provides for a year of university residence and
study for newsmen on leave from their jobs.

The current class includes twelve Fellows from the United
States, three Associate Fellows from foreign countries, and
the first senior journalist to receive an appointment as a
Nieman Research Fellow.

The 1970-71 class will be the 33rd annual group of Nieman
Fellows at Harvard, The Fellowships were established in
1938 under a bequest from Agnes Wahl Nieman in memory
of her husband, Lucius W. Nieman, founder of The

Milwaukee Journal.




