Niem anRep orts

September 1969

A Look at the British Press Council
by John M. Harrison

Edwin A. Lahey, January 11, 1902-July 17, 1969
by Louis M. Lyons

Ed Lahey, Reporter
by John S. Knight

A Nieman Fellow at Harvard
by Edwin A. Lahey of the Chicago Daily News




NiemanRep orts

VOL. XXIII, NO. 3

Louis M. Lyons, Editor Emeritus

September 1969

—Dwight E. Sargent, Editor—

—Tenney K. Lehman, Managing Editor—

Editorial Board of the Society of Nieman Fellows

Robert W. Brown
Augusta Chronicle

Millard C. Browne
Buffalo News

William B. Dickinson
Philadelphia Bulletin

Roy M. Fisher
Chicago Daily News

Robert B. Frazier
Eugene Register-Guard

Thomas H. Griffith
Life Magazine

Tillman Durdin Rebecca Gross

New York Times Lock Haven Express
William F. Mcllwain Alan Barth
Newsday Washington Post

C. Ray Jenkins Sylvan Meyer

Alabama Journal Miami News
John Strohmeyer Robert Lasch
Bethlehem Globe-Times St. Louis Post-Dispatch
E. ]. Paxton, Jr. Robert Giles

Paducah Sun-Democrat

Harry T. Montgomery
Associated Press

David Kraslow
Los Angeles Times

Knight Newspapers

Smith Hempstone, Jr.
Washington Star

George Chaplin
Honolulu Advertiser

Published quarterly by the Society of Nieman Fellows from 77 Dunster Street, Cambridge, Massachusetts, 02138, Subscription $3 a year. Second-

class postage paid at Boston, Massachusetts,

The Lahey Legend

The first section of this issue of Nieman Reports is devoted
to the life of the late Edwin A. Lahey of the Knight News-
papers. Ed was a newspaperman of national repute, a human
being of warmth and friendliness, and a grandfather as
gentle with his grandchildren as he was tough in his dedica-
tion to the truth. He was one of nine journalists appointed as
a Nieman Fellow in the first class at Harvard University in
1938-39,

No one is better qualified to write the history of Ed’s
Nieman year than his colleague in the inaugural group,
Louis M. Lyons, a reporter for The Boston Globe and Cura-
tor of the Nieman Fellowships from 1939 to 1964. No one
can assess more knowledgeably Ed’s talents, personal and
professional, than his close friend and boss for many years,
John 8. Knight. No one can reflect more poignantly on that
first Nieman year—Dr. James Bryant Conant referred to it
as “a dubious experiment”—than Ed Lahey himself, who
helped to end doubts about this association between the
world of journalism and the groves of academe. The editors

of Nieman Reports are pleased to present these comments on
a brilliant career.

As Louis Lyons said in a letter accompanying his Lahey
article, “. . . Lahey created a Nieman tradition, and his
death closes a first chapter. This is a landmark.” Even as his
death brings an era to an end, the memory of his life inspires
a new one. Those associated with the Nieman program are
especially proud of Ed’s contributions to the development of
the Fellowships, but we are equally proud of the Lahey ex-
amples of professional excellence that prodded reporters
everywhere toward higher standards. We cheer his greatness
as a newspaperman, and cherish his goodness as a family
man and friend. A description of his life, like Ed’s descrip-
tion of his Nieman year, “seriously taxes my store of ad-
jectives,” but on the following pages, Louis M. Lyons, John
S. Knight and Edwin A. Lahey relate with eloquence the
legend and legacy of an extraordinary man.

—Dwight E. Sargent



NIEMAN REPORTS 3

Edwin A. Lahey
January 11, 1902 —July 17, 1969

By Louis M. Lyons

Ed Lahey made an indelible impression on Harvard and
left a legend that created a tradition for the Nieman Fellows.
“The ivy’s got me,” he wired back to his city editor upon
arriving in Cambridge the fall of 1938, one of the first
Nieman group.

But it was the other way. In Lahey the academic com-
munity realized its romantic notion of the newspaperman:
irreverent, skeptical, wise-cracking, his clipped speech
redolent of the sidewalks of Chicago but expressing the
wisdom of the street. A generation after Lahey’s initiation
of Harvard into the glamorous world of journalism, a dis-
tinguished Harvard professor, serving with Ed on a selecting
committee, asked to be scated next him on the plane. “I
want to hear him talk some more.” It was always an ex-
perience to hear Lahey talk. Pungent, colorful, epigram-
matic, he reduced situations to pithy sentences.

A pixieish figure with puckish expression and a beatific
grin, he was disarming, irresistible even when outrageous
Laheyisms persisted at Harvard. “Now if you could just sum
that up in about 2,000 well-chosen words,” he responded to
Prof. Alvin Hansen after a comprehensive analysis of the
state of the economy in 1938. When Prof. L. J. Henderson
regally denied the right of Fortune Magazine to explore the
inwards of private enterprise, Lahey innocently requested,
“May I ask you just two questions, Professor?”

“Certainly.”

“Where were you born?”

“Right here in Boston.”

“And where were you educated ?”

“Right here at Harvard.”

“That’s the payofl,” Eddie murmured resignedly.

Having to talk to a Law School club, I found myself in-
troduced as another of the Nieman Fellows. “You remember
our last speaker, Mr. Lahey, told us “The journalist is a
prostitute by profession but a lawyer from choice.””

Almost 30 years after Lahey’s Nieman year I was inter-
viewing Prof. George Wald on television on the day of his
Nobel award. I told him the Nieman Fellows always said
he made science exciting. George tried to suppress a chuckle,
Afterwards he explained, “I had to laugh at your mention of
the Nieman Fellows. It recalled Ed Lahey and the way he
could puncture pomposity and get down to cases with the
jolt of his quips.”

Puncturing pomposity was a Lahey specialty. But under-
necath he was all sentiment, and he was sentimental about
his own craft. Inveigled into a talk to a conference on
journalism, he began:

“It is a time-honored custom for the out-of-town speaker
to tell you what’s wrong with newspapers. Forgive me for
flouting tradition, but I don’t think there’s a goddamned
thing wrong with newspapers. . . . If journalism had not
rescued me from the working classes I would have today




1 NIEMAN REPORTS

about 40 years seniority on the Chicago & Northwestern
Railroad. I have never for a moment regretted the day I had
a chance to become a reporter. .. .”

Lahey became legendary for his scoops and for the origin-
ality of his leads. When Richard Loeb was killed by a fellow
prisoner he had approached, Lahey reported: “Despite his
crudition, Richard Loeb ended a sentence with a proposi-
tion.”

Lahey went to work right after grammar school at 14. It
is true that he wrote of his Nieman year at Harvard that “I
was snatched from the very brink of illiteracy.” But Lahey’s
life is so much entwined with legend that it is necessary to
get back of this truth. He did not come to Harvard an un-
educated man but a self-educated man. He had already
developed a distinctive style and he was then, at 36, a fore-
most labor reporter. I asked him once how he trained
himself to write. He said that as a freight handler, in the
long spaces between trains, he used to read Dickens and
then took to “trying to write sentences as long as Dickens’s.”
That “as long as” was quite out of character with his
succinct writing. But he had absorbed the color and vitality
of Dickens.

When I mentioned to him a beautiful article in his paper
by Donald Culross Peattie on the trees of Illinois, Lahey
beamed. “Wasn’t it great. I suggested that.” Seeing my
surprise that this man of the sidewalks would have such a
feeling for trees, Lahey explained that when Washington
politics got him down, he packed a knapsack and took a
hike. Thus, resting once under a great tree, he looked up and
realized he didn’t know its name. Disgusted with himself,
he said, “Lahey, here you are, 50, and you don’t know the
names of the commonest trees.” Characteristically he made
for a library to get a book on trees. With his unfailing luck
the one he got hold of was by Peattie, who endows trees with
all but human individualities,

It was 1916 when he started work as a 14-year-old errand
boy. He was office boy, machine operator, construction
laborer. In 1919 he got a job as rodman for a survey of a
General Motors housing project in Pontiac. The next year
he joined a crew for a valuation survey of the Chicago &
Northwestern Railroad and traveled for six months over its
whole system. That led to a job with the railroad as yard
clerk and switch tender.

Now 19, he started at evening classes and outside reading
for examinations at the University of Illinois. He continued
with part-time classes at Lewis Institute for five years, when
he had earned credits for two years of college. Newspaper
work lured him. He tried for three years to get a newspaper
job. When he did it was on a suburban weekly that proved
to be a blackmailing sheet. He went out to St. Louis to work
for the East St. Louis Journal there and covered police and

race tracks for a year, which would not have seemed an jn-
congruous combination to him. He retained a skeptical
affection for both. Mary McGrory says he gave his race
track winnings to Dorothy Day for her Catholic Worker.

In St. Louis he transferred his part-time studies to George
Washington University. The next year he got a job with
the Associated Press in Chicago and he studied then at the
University of Chicago and later at Loyola. So much for the
brink of illiteracy.

In 1929 he got onto the Chicago Daily News where one of
his early assignments was an investigation of a shakedown
racket of Chicago contractors on Federal jobs. Then he cov-
ered the murder of Jake Lingle, Chicago Tribune reporter
who proved to have gangland connections.

The next two years Lahey was reporting depression bank
failures, the fall of Al Capone, the collapse of the Insull
power empire. In 1934 John Dillinger was his story and in
1936 the prison murder of Richard Loeb.

Lahey moved by choice into labor reporting with a sense
of pioneering when the CIO arose out of the steelworkers
organizing committee in 1936. Phil Murray, first head of the
CIO, became a close friend. Chicago was the scene of some
of the most brutal strikes and strike breaking in autos and
steel as labor fought for recognition in the basic industries.

Lahey covered bloody picket lines and learned the tactics
and strategy of labor and anti-labor. He became one of the
best informed of labor reporters and, to the office, his stories
were noted for their objectivity. When Col. Frank Knox
heard President James B. Conant of Harvard speak of the
newly created Nieman Fellowships, the publisher immedi-
ately thought of his labor reporter and promoted Lahey’s
application. Ed planned to study economics, history and
political science for a background on the future of the labor
movement, he wrote in his application.

He did those things and other things. He embarked on
Felix Frankfurter’s course in administrative law and on
Charles H. Taylor’s intellectual history of the Middle Ages.
He studied economics under Sumner Slichter and Edward
Mason, European history with William Langer, and took a
course in the Economics of Socialism with Mason and Paul
Sweezy. Sweezy was a socialist and Mason otherwise, so,
unlike Heywood Broun, Lahey was exposed to both sides.
He discovered a reading course in American history, an
extracurricular program that Granville Hicks was conduct-
ing at Adams House, with which Ed was affiliated.

Ed immediately went for this and with a convert’s zeal in-
sisted on his Nieman colleagues joining him. It became in
fact a Nieman seminar, reading the great books, with Hicks’
weekly discussions—Turner, Parrington, Beard, Marx.
When Ed read a book that appealed to him he was never
content till his friends had all started reading it.



NIEMAN REPORTS 5

He found time also for a course in accounting. When I
remonstrated at his using any of his precious fellowship
time in such a mundane study he said, “I'm going to be able
to squeeze the water out of a municipal budget.” He was too.
When the News was investigating a crooked State auditor,
they brought Ed Lahey up from Washington to wrap it up.
The auditor went to jail.

Lahey’s early social life was the saloon and it was only
after his Nieman year that he broke free of the journalists’
traditional bane. Then he joined with dedicated zeal in
Alcoholics Anonymous rescue work.

David Kraslow, his long time associate in the Knight
bureau, used to be drafted on Thanksgiving and other
holidays to chauffeur Ed around the hakeries of the district
where he picked up bundles of day-old bread and delivered
them to missions in the ghetto. On the way out Ed would
furtively thrust a handful of greenbacks into the hand of the
director.

His happiest association at Harvard was as a member of
Adams House under David Little. He recorded the sense of
belonging that gave him and also that he was “warmed and
fortified” by membership in the Faculty Club, a stack card
at Widener, and press box tickets to the football games “that
gave me the same superior feeling I get from my season pass
to the Cubs.”

Felix Frankfurter and Archibald MacLeish, acquaintances
of his Nieman year, became lifelong admiring friends.
When Heywood Broun came up that first year to a Nieman
dinner, he and Lahey disappeared for several days. Broun’s
next column opined that Nieman Fellowships should be
awarded only to newspapermen who had never been to
college.

Just as his Nieman year closed, the submarine Squalus
sank off Boston and there followed rescue operations and a
long business of trying to raise the sub, His office asked Ed
to cover. He was tickeled at this. It meant a re-entry on a
professional note instead of a schoolboy’s return.

With the New Deal, labor had become established, its
goriest days over. The News sent Lahey to Washington. He
called himself “a provincial” in the capitol. But the veterans
began to notice that the new man from Chicago seemed to
smell out the news breaks. This wasn’t accidental. Lahey
told me how he prepared himself for one of the great
national steel strikes. Long before the start of negotiations
which would freeze the parties into fixed positions and “no
comment” attitudes, he arranged a series of interviews with
the heads of the industry and of the unions. They would
talk then and he got their points of view and a thorough
survey of the situation that made both his background and
his acquaintance for the crisis news later.

Lahey from his own work days saw the world from

labor’s eyes. No outlook could have been further from his
than that of Sen. Robert Taft. But Lahey sensed in Taft an
honest candor and a basic fairness that he admired, and he
found occasion to dwell upon it in several articles. Taft
doubtless appealed also to his own strong individuality in
perhaps the same way Granville Hicks had at Harvard.
Hicks was a Communist and insisted on wearing the label
which made him a target of vicious attacks during his one
year at Harvard. Ed was a Catholic. But they were alike in
basic characteristics: large tolerance, sweet dispositions,
humaneness. Also Lahey had a feeling for the underdog, the
put-upon. Actually Hicks’ communism was an intellectual
philosophy. When the Russians attacked Finland, Granville
Hicks, in an open letter, repudiated communism.

Lahey had innate modesty and was embarrassed at such
attention as brought him constant demands to serve as
toastmaster. But he had also a pride in his own idiosyn-
crasies.

When Colby College awarded him an honorary LL.D.
degree and its Lovejoy Fellowship in 1967, Lahey warned
the student convocation against “the inner ring mentality—
the inordinate desire for acceptance.” The title and philoso-
phy of this address came from an essay, “The Inner Ring”
by C. S. Lewis who was Ed's favorite author. When he felt
that one of his burecau mates was taking too seriously an
association with a Kennedy or other influential figure, Ed
would lend him Lewis’ Essays and suggest that he read “The
Inner Ring.”

In Washington he long made a point of never attending
a “backgrounds” conference where the informant’s identity
was hidden. His fecling for spontancity was such that he
never would write a speech. He had finally to break this
rule when past 60 to meet the urgent demand for an advance
manuscript of a professional talk that his own organization
had set up for an Associated Press Council. Nieman Reports
on publishing this claimed it as “the only prepared text of a
Lahey speech in existence” (March, 1963).

That talk was revealing of Ed Lahey's sentimental fecling
for newspapering. He had always counted himself “a work-
ing stiff,” even as chief correspondent in Washington of the
Knight Newspapers, and talked of managing editors as
“little brothers of the rich” insulated in their suburbs, he
said, from the reality of city streets.

When Jack Knight sold the Chicago Daily News to
Marshall Field, he stipulated that Ed Lahey did not go with
the deal. The Chicago Daily News burcau was then sep-
arated from the bureau of the Knight Newspapers. Ed said
this exemption from the transfer of the paper made him feel
like a third baseman on a Class B baseball team.

But when he wrote his talk to the men of his own
craft his sentiment showed:




G NIEMAN REPORTS

“We are the only business guaranteed by the Constitution.
Shaken down, this is what it means: after we have filled the
forms with ads, with the crossword puzzle and the bridge
game, with recipes and the night police report and canned
stuff from Hollywood and New York, we find a little hole
remaining in the forms.

“That is where reporters find space to report an unjust
conviction or evidence of stealing in high places or the pre-
posterous utterances of some politician suffering from de-
lusions of grandeur.

“It's that little hole in the forms where we express

ourselves that the First Amendment was written about. The
expressions of the spirit that go into that free space, some-
times noble and courageous, sometimes petty and self-
serving, are the things that make the difference between us
and other businesses.”

Ed had a close call with death a few years ago from the
emphysema that finally took him off. In the long days of
uncertainty in the hospital, he learned how many people
loved him, and he afterward admitted it changed his feelings
about human nature “that so many people were praying for
me from coast to coast.”

Ed Lahey, Reporter
By John S. Knight

(This tribute was written by the editorial chairman of the
Knight Newspapers, in his weekly feature, “John S. Knight's
Notebook,” of July 20, 1969.)

During my time as editor and publisher of the Chicago
Daily News the only man of whom I stood in awe was Ed
Lahey, the best newspaper reporter in my profession.

Admittedly, my fecling about Ed was touched with more
than a tinge of envy. For what other writer could turn out
a story on any subject and make it sing with Lahey’s flair for
facts and fluency? As an assaciate once remarked: “Ed was
born with a silver phrase in his typewriter.”

In time, my reverence of and respect for Ed Lahey
deepened into a warm and understanding friendship.
Though Ed held strong convictions on a variety of subjects,

his reporting was a model of accuracy. He sought to report
the world, not to reform it.

As chief of our Washington bureau, Ed Lahey asked no
favors from management. As he enjoyed saying, “I demand
nothing of my publisher except that he be solvent.”

Ed Lahey had no peers in the reporting field. He could
spot a phony or a saint with equal celerity. Ed walked with
the great and loved the lowly.

His professional code was such that during the 1960
Democratic convention he rejected one of my stories because
he did not believe it to be true. Not many men would do
that to the boss.

Ed Lahey was no ordinary man, as his record in journal-
ism will attest. Nor was any Washington correspondent
more admired by his colleagues for the quality of his work.

He died as he lived, with indomitable courage, and in later
years serene acceptance of the inevitable.

We shall miss Ed, and in all probability never see his like
again.



NIEMAN REPORTS T

A Nieman Fellow at Harvard

By Edwin A. Lahey

(The following article appeared in the Harvard Alumni
Bulletin on May 26, 1939, as Ed Lahey and eight colleagues
were completing the first Nieman year in history. Lahey was
then with the Chicago Daily News, a newspaper owned by
John S. Knight.)

A year which seriously taxes my store of adjectives is
galloping to an end. While I can speak only as one of the
first batch of Nieman Fellows to enjoy the largesse of the late
Mrs. Agnes Wahl Nieman, widow of the publisher of the
Milwaukee Journal, I think the other eight will agree that
it has been the shortest, pleasantest, and most stimulating
year in our collective experience.

We came here last September, to eat of the fruit of the tree
of knowledge, but with the larger purpose, as expressed in
the Nieman will, of “elevating the standards of American
journalism.” A big order. Because it was and is a big order,
the Fellowships were and still are experimental, and I have
no doubt there are people in the land who entertain a low
opinion of Mrs. Nieman’s judgment in money matters, to
say nothing of her judgment of newspapermen.

So go ahead and say it. Are the standards of American
journalism about to be elevated?

To ask the question at this time, when the Nieman
Fellows are absorbing their last bits of the atmosphere of the
Yard, busily packing barrels, and wondering if they will be

suspect as Harvard men when they return to the hurly burly
of their own back yards, is to imply considerably more fore-
casting than is done on the Kentucky Derby winter books.
One thing I learned at Harvard was to be self-assertive,
and I am tempted to answer “yes,” but I will content myself
with the modest declaration that at least the groundwork has
been laid to enable all of us to do a little better job, and in the
case of some of the Fellows, to do well jobs that are gen-
erally being inadequately done in American journalism.
First I cite two “specialists” among the Nieman Fellows,
Wesley Fuller of the Boston Herald and John M. Clark of
the Washington Post. Fuller came to the University with
the realization that scientific news, generally, has not been
adequately presented to the American press, chiefly because
of the lack of skilled reporters, and he set out to become one.
During the year he has concentrated in this field, under the
personal and interested supervision of Harvard’s most em-
inent scientists, his range of studies embracing physiology,
bacteriology, preventive medicine, the history of science,
astronomy, paleontology, and atomic physics. Clark’s interest
was Latin-America, and with the vast facilities of Widener
and the counsel of the History Department at his services,
he has spent an intensive year studying the history, the
diplomacy, the economics, and the language of Latin-
America. Thus both have equipped themselves as experts in
fields which not only are shockingly bare of experts, but are
of increasing importance in American journalism.
Another example (and I trust my colleagues will not re-




8 NIEMAN REPORTS

sent my parading them on the platform) is Edwin J. Paxton,
Jr., associate editor of the Paducah, Ky., Sun-Demaocrat. Pax-
ton studied government, politics, administrative law, and
American history under such eminent teachers as Felix
Frankfurter, Granville Hicks, Former Chancellor Heinrich
Bruening of Germany, and others. But he got more than
stuff in books, and I think I am telling no secret when I say
it is the consensus of his teachers and associates that Paxton
returns to Kentucky with such clear ideas of his function as
an editor that he will act on his community, and not the com-
munity on him, as is frequently the case with the small city
editor.

The rest of us, Herbert Lyons of the Mobile Register,
Osburn Zuber of the Birmingham News, Louis Lyons of the
Boston Globe, Irving Dilliard of the St. Louis Post-Dispatch,
Frank Hopkins of the Baltimore Sun, and myself, are
probably destined to be mine-run hired hands on our respec-
tive gazettes, but each of us has followed his intellectual and
professional interests in history, law, politics, and economics,
and I do not think it brash to submit that somewhere along
the line when we are doing our chores writing editorials,
covering city hall, relief headquarters, or a picket line, we
will, as one sometimes finds a welcome cigarette in an old
suit, draw something from our year at Harvard.

But there has been more for us in the year at Harvard than
appears on our study cards. Our experience as newspaper-
men ranges from six to twenty years, and the therapeutic
effect of getting away from newsprint for a while without
worrying about the landlord has been incalculable. It has
been a vacation, in the pure, regenerative sense of the word.

Thanks to the thoughtfulness of Archibald MacLeish,
Nieman curator, Jerome D. Greene, secretary to the Corpora-
tion, and Arthur Wild, University news director, life at
Harvard began smoothly and well, and continued that way
throughout the year. Mr. Greene arranged that the Nieman
Fellows should have guest privileges at the Faculty
Club and the Harvard Club of Boston. Wild saw that we
had football tickets and that we were generally comfortable,
and (don’t breath this to a soul) was frequently a genial
person to touch a few days before the first of the month.

A happy and important function of our lives as Nieman
Fellows was a regular weekly dinner in downtown Boston,
where MacLeish presided over collections of guests whose
talent and wit could not have been surpassed in the Golden
Days of Cambridge, and which could hardly be matched in
all Mount Auburn. On each of these nights we had one out-
side guest, usually a top-flight star of the newspaper business,
and several members of the Faculty, who were nominated
in turns by the Nieman Fellows themselves. In the course of
the year, about everybody who is good in Harvard broke

bread with us in strictest confidence. The evenings were
memorable.

Another boon was our status as House members, a
thoughtful gesture of Mr. Greene's. Each of us was assigned
to one of the student Houses, and this connection, more than
anything else, made me feel like a part of the University.
One of the House masters, I suspect, was pretty sniffy about
this kind of association, but the Fellow who was assigned
there nevertheless found companionship and valued friends
in the tutorial staff. I was assigned to Adams House, where
I had the good fortune to enjoy the association of David M.
Little, Secretary to the University, and, if I may be permitted
a parting impertinence, a great guy.

A tendency to carnality is running away with me in this
article, for I feel the urge to go on talking about dinners,
luncheons, teas, cocktails, and good old fashioned brawls
with which the Nieman Fellows were generously showered
throughout the year. What the hell, the reader inquires, no
intellectual atmosphere?

Of intellectual stimulation there was abundance, by
human association and use of the libraries.

Professor Frankfurter was the first of these, and the
Nieman Fellows saw much of him, because of his interest in
the human experiment which we represented. Several of us
joined his seminar in administrative law, and there listened
for half a year to such a distillation of history, law, econom-
ics, government, philosophy, and humorous “ribbing” as can
be found now only in the Supreme Court, and hardly any-
body goes there, more’s the bad fortune.

Number 2 intellectual stimulant for me was Granville
Hicks, counsellor in American history at Adams House. At
considerable expense of his own time, Hicks had several
of the Fellows in on a weekly seminar in American history,
during which we read the Beard’s “Rise of American Civ-
ilization,” Turner's “Frontier,” Parrington’s “Main Currents
in American Thought,” and Hick’s “Great Tradition.” The
discussions were informal, and the reading assignments
agreed upon jointly by the Fellows.

Even at the risk of examination, [ say that I learned some-
thing of the dismal science from Paul M. Sweezy, one of the
more intelligible members of the Economics Department.

(Parenthetically, I might add that my readers will have to
take me at my word that I learned something, because I did
not take any examinations.)

Of impersonal intellectual influences, it is difficult to
write. But no one who has sniffed the dust of hundred-year-
old newspapers in a sub-basement of Widener need be told
of the beautiful loneliness of it. And who, having crossed the
Yard on a moonlit fall evening, on the way home from
Widener or the Boylston reading room, does not experience
something that seems to stay with him? And where can a



NIEMAN REPORTS 9

finer flight be taken than with a book on a spring afternoon
on the bank of the Charles?

There, now I'm getting lyrical. I don’t mean to say that I
found Harvard College all ham and hominy. I've been sav-
ing the gripes for the end of the piece.

I came here innocent of college experience, and like all
people of similar ignorance, I had a vague concept of a uni-
versity, particularly Harvard, which I thought of as a sort of
Olympus.

My first shock, therefore, was to discover the obvious thing,
that a university, like any other human institution, is made
up of human beings, the noble, the weak, the brilliant, the
precieuse, and even an occasional cement-head, suffering
from the same ambitions, the same passions, and the same
allergies as the rest of us. One member of the Faculty
summed it up beautifully for me.

“Out in the world,” he said, “you get in a fight and punch
one another in the nose, and it’s over. In a university we
don’t punch one another in the nose, so it’s never over.”

Another shock to me was to discover what I suspect is a
poverty among the social sciences. It may sound boorish to

say it, but I have frequently felt that eminent economists,
for example, were special pleaders for certain sets of eco-
nomic conditions, rather than the pale-cheeked, gimlet-eyed
searchers after pure truth that I supposed they were. It was
very distressing, believe me, to suspect that in many instances
among the social scientists (and not economists alone) a life-
time of training might be used to vindicate, rather than ex-
amine, a hypothesis. This doesn’t sound kosher to me, but,
after all, I'm not a college man, nor the college type.

My last comment is men’s-room gossip, and might well be
omitted, but here goes.

I confess with some shame that I was frequently irritated
with the smugness and preciousness of many of the Harvard
student body. Whatever mystic reasons of background and
training some sociologist might advance for this reaction, the
only fact for me is that it existed, and that I leave with the
rather sad thought that there are too damned many clean
cut boys in Harvard.

Finally, may I ask my friends in Cambridge not to think
me ungracious for having in this article looked down the
ridge of my nose.

It is an acquired characteristic.




10 NIEMAN REPORTS

A Look at the British Press Council

By John M. Harrison

Mr. Harrison is a member of the faculty of the School of
Journalism, at Pennsylvania State University.

Many Americans have long been interested in the British
Press Council, and with the publication of H. Philip Levy’s
The Press Council (St. Martin’s Press, 1967) this interest
has been stimulated. Levy, who is head of the legal depart-
ment of The Daily Mirror Newspapers, Ltd., assembled an
impressive mass of information, including a detailed sum-
mary of the Council’s findings in the many hundreds of
complaints it has heard since 1953. Almost 400 pages are
devoted to what he describes as “The Press Council Case
Book.”

Does the Press Council work? Do the rulings it has com-
piled in 16 years comprise the beginnings of something akin
to common law that may provide established precedents for
the future? Does the Council afford a model for a similar
body in the United States?

In search of answers to these and other questions, the
writer spent several weeks last summer in Britain. The time
was too short to permit arriving at definitive answers. Yet
some strong impressions emerged from extensive examina-
tion of reports of Council hearings, interviews with its sec-
retary, Col. W. C. Clissitt (since retired), and other Council
members and officials, and with representatives of the press,
the government, and the public.

One inescapable conclusion is that the Press Council’s
prestige has been enhanced in the five years since it was
reorganized to include five public members in addition to
representatives of various press groups. The single most im-
portant factor in this new prestige was the choice of Lord
Devlin, a distinguished and charismatic jurist (perhaps best
known in this country as the presiding judge at the trial
of Dr. Bodkin Adams), as the Council’s chairman. Devlin,

who has been described as “Sir Laurence Olivier playing
the stern judge part,” has brought to the Council both strong
leadership and definition of objectives.

This is not to dismiss everything that went before 1964
as irrelevant or unimportant. The Council did get off to an
inauspicious start in 1953, when it was established only after
almost seven years of prodding by Parliament. The British
press, like its American counterpart, resisted stubbornly any
suggestion that it had institutional responsibilities in relation
to either organization or performance. A Royal Commis-
sion, headed by Sir David Ross of Oxford University, stud-
ied these problems for two years. Its 1949 report rejected
any notion of governmental regulation. It urged that the
press establish its own central organization to consider, in
Levy's words, “where it was going and consciously to foster
those tendencies which made for integrity and for a sense
of responsibility to the public.”

The thrust of Parliament’s original concern had been
with a growing trend toward monopoly and chain owner-
ship which, it was feared, might stifle free expression and
lively debate of public issues. The Royal Commission found
that trends in this direction were to some extent a result of
irreversible economic forces, and that fear of their conse-
quences was exaggerated. It did express deep concern with
the performance of the press—specifically in relation to com-
plaints of inaccuracy, political bias, sensationalism and trivi-
ality, and it found the British press “unduly complacent
and deficient in self-criticism.” Some kind of central organ-
ization was needed, the Commission suggested, to deal with
these problems.

A Press Council came into being only after four more
years of haggling among journalists and, finally, the open
threat of action by Parliament to establish a governmental
body. Through its first ten years, the Council had effective
leadership—particularly from Sir Linton Andrews, former
editor of the Yorkshire Post, who was chairman from 1954



NIEMAN REPORTS 1

to 1959. In this period, the Council did much to allay fears
of repressive action through its emphasis on the affirmative
aspects of its duties—protecting the press against unfair and
unsubstantiated complaints and defending the widest pos-
sible interpretation of press freedom against efforts to impose
limitations.

Yet, by 1960, the state of the British press was again a
source of concern in Parliament and, in February, 1961, a
second Royal Commission had been established, with Lord
Shawcross as chairman. It came into being largely because
the optimistic predictions of the earlier Royal Commission
concerning the organization of the British press had been
put in question by a continuing decline in the number of
newspapers and further expansion of chain ownership. The
report of the Shawcross Commission, in 1962, recommended
establishment of a Press Amalgamations Court to review
proposed consolidations.

Soon thereafter, the performance of some segments of the
press in relation to scandals within the government—par-
ticularly those involving William J. C. Vassall and John D.
Profumo—raised new questions in the public mind about
ethical standards. A fresh storm of criticism blew up in
Parliament and the stage was set for reorganization of the
Press Council, with five lay members added, including Lord
Devlin as chairman. They assumed their duties in January,
1964.

In the last five years, the British Press Council has seemed
to come of age. Its standing with the press has continued
to grow. It has gained increased confidence from both the
government and the public. Lord Devlin has stood forth as
a symbol of integrity—by no means immune to criticism,
but representing a kind of quasi-legal authority which
commands respect for the Council’s aims and accomplish-
ments.

* * *

How has the Council gone about its work ? Its procedures
are at once simple and immensely complicated. Any person
who has a complaint against the performance of a British
newspaper (he need not have been personally involved)
may present it to the Council, though he must first have
tried to secure satisfaction from the editor. Failing this, he
makes a representation of his case to the Complaints Com-
mittee of the Council, which may dismiss it as unsubstan-
tiated or trivial (few complaints are so treated). This com-
mittee conducts hearings and makes recommendations to
the full Council. In some instances, the Council accepts the
adjudication of the Complaints Committee. In others, it
may reverse their decision, or it may call for additional
examination and testimony.

Two things about these procedures are especially notable.

One is the immense variety of practices complained against.
The other is the thoroughness with which the Council ex-
plores each complaint—including many which strike the
average American as trivial indeed.

A limited sampling of the topics of complaints includes
the following: staged pictures; invasion of privacy; fabri-
cated interviews; material offensive to racial and occupa-
tional groups (auto salesmen, in one instance); shortening
of letters to the editor; use of labels in identifying individuals
involved in criminal proceedings (“The Weasel,” for ex-
ample) ; sensational and gory pictures; publication of a poem
including a reference to “God’s sexy hands”; alleged lack
of courtesy in replying to letters; use of subterfuge in ob-
taining a story; reports on conditions in hospitals; a contro-
versial interview with a male “witch,” and assorted adver-
tising practices.

Once a complaint has been accepted for hearing, the Com-
plaints Committee spares no effort to explore every aspect
of the alleged breach of standards. The complainant is given
every opportunity to present his case fully, and to call others
in support of his allegations. The editor of the newspaper
complained against is invited to make a full reply. Although
action is not taken against individual reporters, those in-
volved in a particular complaint are invited to offer testi-
mony. The proceedings may continue over a period of several
months—even longer in a few particularly complicated cases,

Hearings of the Complaints Committee are closed to the
public and the press. Legal counsel is not permitted to
represent any of the parties involved. These practices have
brought criticism on the Press Council, which has held to
them in the belief that since jts hearings are not privileged
(this assumption has never been tested) and since no sanc-
tions are invoked, its proceedings must remain private and
extralegal.

The Press Council has frequently emphasized that it has
avoided, and will continue to avoid, promulgation of a code
governing the conduct of British journalists. It has insisted
that each complaint be judged on its own merits, and that
out of a continuing series of findings will emerge the kind
of guidelines that will give journalists some notion of how
they are expected to perform—the kind of case law to
which spokesmen for the Council, especially Lord Devlin,
have often referred.

It should scarcely be expected, of course, that the Press
Council would have been able to build in less than two
decades a body of case law comparable to the English com-
mon law, which evolved over many centuries. In some
instances, the complaints which come before it fall into con-
venient categories where a consistent pattern of ruling prec-
edents has begun to evolve. In many other instances, it has
become clear that in no two cases—even when they are




12 NIEMAN REPORTS

concerned with the same general problcm-—can the finding
in one be applied to another.

Close study of those portions of Levy’s book devoted to
the Council’s findings points up the problem. He has com-
piled summaries of adjudications under some 20 different
headings. Something approaching an applicable case law
js discernible in a few of these categories. In others, the
Council has established only one consistency—that of com-
plete inconsistency. Where matters of personal taste are in-
volved, as they so often are, wide variations are inevitable.
Perhaps Colonel Clissitt, the recently retired Council secre-
tary, has summed up the essence of the problem in this ob-
servation:

“Good taste is a personal subscription to an arbitrary
and changing code and not an immutable law, but my
problem is to find a way in which I can convince my
taste-conscious complainants of this fact.”

The Council may have complicated the problem of build-
ing its own body of case law by appearing to have reneged
on its pledge to refrain from prescribing a code of standards.
It has from time to time published “declarations of princi-
ple,” which possess many elements of fiat. A notable example
is a declaration concerning what the British describe as
“chequebook  journalism™—agreements by newspapers to
pay large amounts to famous, or notorious, people for their
memoirs, often of a sordid or sensational nature. Just last
year, the Press Council found itself compelled to backtrack
from this declaration when confronted with a complaint
against publication of the memoirs of Kim Philby, convicted
of espionage. In some instances, it was conceded, the pub-
lication of such memoirs serves the public interest. Perhaps
the temptation to generalize in these matters is irresistible.
Even so, such generalizations represent a departure from
the Council’s repeatedly affirmed policy of staying out of
the lawgiving business. But they hardly seem consistent with
the principle of evolving a body of case law.

As a voluntary organization, the Press Council has no
power to impose sanctions against the newspapers it cen-
sures. The impact of its findings is dependent on their publi-
cation in the press, based on general releases summarizing
each adjudication. It is assumed that a newspaper against
which a complaint has been brought will publish the Coun-
cil's finding, and this has been done in all but a very few
instances, though sometimes a reader must make a consider-
able effort to locate it. Other newspapers may publish these
releases or not and only a few of the larger ones generally
do, except in instances—like the Philby ruling—which have
wide general interest.

* 0w

What has the Press Council accomplished in its first 15

years? There js no way to measure its influence quantita-
tively and one gets a wide variety of answers when the
question is put to journalists, government officials, and ob-
servers of the British press.

The one major achievement, on which almost all seem to
be agreed, is that the Council provides an effective escape
valve to let off the steam of public criticism of press per-
formance. In the words of a government spokesman, “the
Press Council is an effective public relations instrument for
the British press.” This sentiment is echoed in the comments
of journalists. The life of an editor apparently is made easier
by the existence of an agency to which he can refer the
complaints he receives—including those of the inevitable
cranks—to seek an official kind of satisfaction.

This is not to make light of the function of the Council.
In Britain, as in the United States, many complaints against
the press are capricious and unsubstantiated. When this judg-
ment is made by an editor, it is suspect. When it js made
by an official body, including public representatives, it carries
weight, even though it may not always satisfy the individual
complainant.

There has been criticism of the fact that no appeal from
the Council’s findings is provided. Some journalists complain
that their reputations have been damaged, or might be, by
these rulings and that they should have some source of
redress. On the whole, however, it appears to be accepted
that since the Press Council is a voluntary organization,
with no powers of enforcement, provision for review of its
findings by the courts is not needed.

In this connection, it is interesting to note that not a sin-
gle libel action has been brought against the Council. Many
journalists who opposed the whole concept believed, and
fervently hoped, that a wave of libel suits would inundate
the Council. That no such action has been taken seems to
suggest that the Council has established the right to com-
ment unfavorably on the performance of newspapers and,
in some instances, of individual journalists.

The degree to which the Council has effected an improve-
ment in the performance of the press is a matter for specu-
lation. To the casual reader, accustomed to American news-
papers, much of Britain’s popular national press still appears
to be unbelievably trashy and sensational—certainly no mode
of responsible and ethical conduct. Yet Philip Levy, who
is in a better position to make a judgment than is an Ameri-
can visitor, insists that:

“Success is . .. confirmed by the practical test of
comparing the Press as it is today with the Press as it
was when the Press Council came into existence. The
comparison shows an impressive change in the tone and
the content of the newspapers, particularly of the popu-



NIEMAN REPORTS 13

lar Press. More space is now devoted to the news, the

treatment of current affairs is more mature, social and

moral problems are discussed with more frankness and
generally there is a greater seriousness and sense of re-
sponsibility.”

In this area, the influence of the Press Council is neces-
sarily difficult to measure. It must be subjective in many of
its ramifications and many variable factors enter into any
assessment. Also, it would be optimistic to expect that a
really significant improvement could be effected in 15 years.
After 50 years, perhaps, some meaningful conclusions will
be possible.

Recalling that the first concern of both Royal Commis-
sions established by Parliament to study the British press
was with its organizational aspects, it should be noted that
this is the area in which the Press Council has been least
effective. To some observers, it appears unlikely that the
Council could or would exert much influence here. A variety
of reasons for this skepticism are given.

The government spokesman quoted earlier, for example,
suggests that it is futile to expect significant action from
the Press Council in relation to this problem. “The Press
Council are the industry’s boys,” is the way he puts it, add-
ing that “they aren’t going to stand in the way of con-
solidations the owners want to make.”

Within the press itself, the prevailing view is that the
Council could not deter this trend in any event. The editor
of one of London’s largest newspapers, which is a unit in
a major newspaper group, insists that the economic salva-
tion of the British press is tied to further extension of group
ownership. “That’s the only way the Times [not his news-
paper]| could have been kept alive,” he contends. Besides, he
believes, so long as the owners are men like Lord Thomson
and his own publisher, there is no real threat to free and
open expression of ideas and political points of view in the
British press.

Press Council representatives insist they are increasingly
concerned with organizational trends. The Council did sup-
port, in principle, legislation by Parliament in 1965 which
established new procedures for dealing with proposed mer-
gers, giving additional powers to the Board of Trade to
refer proposed newspaper mergers to the Monopolies Com-
mission. The major test of this new procedure to date oc-
curred in 1966, when the merger of the Times and the
Sunday Times within the Thomson Organization was ap-
proved on grounds that it would not lead to undue con-
centration of newspaper power.

If, on balance, the Press Council can be said to have
established a place for itself in Britain, it has certainly not
been free from criticism. And just as its chairman, Lord

Devlin, has had much to do with its increased stature, he
has been a principal target of the attacks of those who want
to get at the Council.

Devlin is a man with a finger in many pies—a kind of
combination of Earl Warren, Averell Harriman and John
Kenneth Galbraith, who is forever showing up in public
positions. His reputation as a jurist adds to the aura of
omniscience that surrounds him. His omnipresence in pub-
lic life makes him an inviting target and it has been alleged
that his role as chairman of the Press Council tends to
discourage newspapers from criticizing him, lest his attitude
toward them color the findings of the Council.

Some see him as a threat to personal and political dissent
in Britain. Lord Devlin has, for example, taken a hard line
in opposing the notion that the law never should interfere
in private morals and against the use of the now familiar
four-letter words in newspapers. When Kenneth Tynan’s
use of one of these on a BBC program stirred up a ruckus,
Lord Devlin made this comment:

“The users of four-letter words have had to flee to the
BBC, where they are apparently allowed to practise their
arts without any undue interference.”

Prudishness is one of the most frequent criticisms of the
Press Council and an examination of its rulings provides at
least partial support for this allegation.

Some journalists feel, too, that the Press Council under
Devlin’s leadership has sought to generalize about press
practices that do not lend themselves to codification. Typical
is the complaint of Peter Paterson, of the Sunday Telegraph,
whose report on allegations by workers at the Woolrich
Arsenal that some employees did “work on the side” was
criticized as having been based on “too slight” information:

“The question surely is how the Press Council is qual-
ified to decide that the information available to a jour-
nalist is ‘too slight’ to justify his writing an article.
Should I have interviewed one person, or two, or three,
or a hundred, or a thousand? Who, other than the
journalist himself, is to judge these imponderables?

. . .“I look forward to the Council’s instruction man-
ual laying down the minimum number of interviews
required before a reporter puts pen to paper. Heaven
help those who rely on “Whitehall sources.” 1 found a
dozen real people was considered to be ‘too slight.””

Paterson’s complaint points up the kinds of problems that
confront the Press Council, and it might be expected that
some reporters would resent any attempt to measure the
adequacy of their sources. Most journalists seem to be less
sensitive and to accept the Council’s right and competence
to assess press performance.

Those critics who, on the other hand, insisted that the




14 NIEMAN REPORTS

findings of a group composed wholly of journalists must
necessarily be prejudiced have largely been silenced by the
addition of lay members—even though they constitute only
20 per cent of the Council’s total membership. They have
not, according to Lord Devlin, tended to constitute a “lay
block” in the Council’s voting. The net effect has been to
create a broader base and to effect a greater degree of mutual
understanding among press and public of the need to protect
freedom of the press, while encouraging it to act responsibly.

" * *

Whether or not the British Press Council provides a model
for a similar organization in the United States remains an
unresolved question.

Some Britons—as well as many Americans—doubt there
is need for a counterpart body in this country. Freedom of
the press is a constitutional right in the United States, as
it is not in Britain, it is argued. Nor has there been the
kind of intense attack on the press in this country which
erupted in Britain after World War II and again in the early
years of this decade.

These are persuasive arguments on the surface, but they
overlook the fact that not even constitutional guarantees are
immutable when conditions arise in which their literal inter-
pretation no longer seems to serve the best interests of a
society. On issues of freedom of expression, the United
States Supreme Court has continued to maintain a relatively
firm line of defense against encroachment, even expanding
the boundaries of freedom in some areas. But in some re-
lated matters—particularly those having to do with organiza-
tional considerations—there has been a marked bending in
recent years. And decisions relating to the influence of the
press in the areas of fair trial and, to a lesser extent, the
right of privacy have suggested increased concern with the
broader aspects of the role of the press in our society. These
could be the first signs of a more basic reinterpretation of
the First Amendment.

As for criticism of press performance by the public, jif it
has not been so raucous as in Britain, it is certainly to be
heard in the land every day—occasionally rising to a noisy
crescendo. One can scarcely have read the reports of the
Warren Commission and the Kerner Commission without
realizing that this criticism extends beyond Joe Doakes’
complaints about unfair reporting of his choice for public
office, or of his favorite football team.

It may be, then, that establishment of something like the
British Press Council in this country would serve as a pre-
ventive against increasing concern about the organization
and performance of the press. Whatever the public attitude

may seem to be, the press itself might examine this likeli-
hood.

To think in terms of transporting the precise organiza-
tional mechanisms employed in Britain across the Atlantic
may be unrealistic. One must doubt that a single group of
people—located in Washington, New York, or Chicago—
could function as the British Press Council does in London.
A few newspapers of national circulation largely serve the
British public; there is not even one real national newspaper
in the United States, a few serve relatively large regions,
but most are local. Britain is a small geographical unit; the
United States is huge. The logistical problems involved in
conducting hearings would alone present a major barrier.
And there are other differences to be considered.

Thus, if the Press Council concept were imported, it must
almost certainly be on some kind of regional basis. This
imposes the limitations of a multiplicity of operating groups,
each with its own inevitable variations in standards and
unlikely to achieve the prestige a single national council
might have. It might be difficult, for example, to find even
a single counterpart of Lord Devlin in the United States,
much less one for each of several regional councils.

There are alternatives, of course, which may be better
suited to the United States. Harry Ashmore has long worked
for establishment of a center—probably in a major univer-
sity—to conduct a continuing measurement of press per-
formance. Ben Bagdikian has suggested that schools of
journalism—especially if they did not have to deal with the
press of their own states, but could institute some kind of
exchange—might become agencies for such continuing study.
The Mellett Foundation has pilot local councils operating
in several communities. A few publishers—Barry Bingham
in Louisville and Houstoun Waring in Littleton, Colo., for
example—have established community councils to get a
reading on the performance of their own newspapers.

Whether the studies conducted by any of these have the
same impact as the quasijudicial findings of the British
Press Council is, of course, arguable. When I put a proposal
for establishment of some sort of agency to conduct a con-
tinuing study of newspapers to students in my journalism
classes, their almost invariable response is “but what editor
is going to pay any attention to the opinions of a bunch of
outsiders?” And their seat-of-the-pants reaction may be valid.

A closer and more intensive study of the Press Council
concept—now best exemplified in Great Britain—should be
undertaken. It does directly involve the press. It does take
advantage of a prevailing respect for full hearings and for
specific adjudications, perhaps even to establishing case law.
We do not yet know nearly as much as we should about
the British experience, and even less about how it might
be useful in the American situation.



S———

NIEMAN REPORTS 15

The New Curriculum at Carleton

By G. Stuart Adam

Mr. Adam is Assistant Professor in the School of Journal-
ism at Carleton University, Ottawa,

Mapping out a program of studies for this generation of
students is a hazardous process at best. From the mini-Che
Gueveras to the button-down flannel, there is such an aggres-
sive search of the “right” and the “relevant” that even some
of the most esoteric scholars have been intimidated out of
their ivory towers into the forums. Whether this struggle is
new or old, whether it is generically different or the same,
the fact is that many in the university are seriously searching
for a rationale and sense of purpose which will satisfy the
inner longings of a demanding generation.

Journalism schools are hardly immune from the pressures
that the greater university is experiencing. Indeed, the added
pressure of student restlessness now combines with the
traditional skepticism of, on the one hand, a community of
academics with a group of tradesmen in their midst and, on
the other, a group of tradesmen with academics in their
midst. The difficulty of coping with such a combination can
be quickly imagined by simply thinking of the widely dis-
parate character of the demands from each source: the
students, the academic community and the trade.

Although they rarely express it this way, students are
asking that the messjanic age plant itself in the hearts of all

tomorrow. Within the framework of the academy, however,
it seems to me they want the glibness removed from under-
graduate work, substantial intellectual demands made on
them, and perhaps a reorganization of knowledge so that its
presentation is more intelligible.

Academics, by their own publicity, breathe an ethos of
intellectuality and depth and they cannot help but make in-
vidous comparisons between their work and the glibness of
much of journalism. It is especially the ethos and to a lesser
extent the invidious comparisons to which journalism edu-
cators respond. (I might add that the almost religious
fascination social scientists have with technique should make
journalism schools seem more respectable.)

The journalists have always been more interested in the
technical skills. Those that hire seek to establish that candi-
dates have the intelligence and literacy to adjust to the
journalistic milieu, but once on the job it is the technical
skills that are being examined. If he can spell, set up a lead,
match the opposition or take over re-write, the journalism
novice is bound to please his peers.

These kinds of pressure bore heavily on the minds of those
of us who put together the program which, starting in the
academic year 1969-70, will be the sole undergraduate route
to a journalism degree at Carleton University in Ottawa,
Canada. In a sense there is an attempt to appease the de-
mands from each source. The speed with which the
committee I directed (The committee also included T.




16 NIEMAN REPORTS

Joseph Scanlon, director of the School of Journalism, and
Joel Weiner, asssistant professor.) worked on a new curricu-
lum was in many respects the result of the pressure put on
us by the students who held a minor protest over course
work during the fall semester. And its content reflects, I
think, the self-conscious response of those who have lived at
one time or another in both the academic and journalistic
worlds and who inevitably seek, within the framework of an

unconventional species of education, to effect a conciliation
between both.

As a brief preface to the program it is worth noting several
features of the Ontario educational system. Students from
Ontario come to Carleton after they have matriculated from
grade 13, a year later than students from the United States
and some Canadian provinces where grade 12 is the terminal
point. From the grade 13 matriculation or its equivalent, it
usually takes three years to qualify for what we still call a
pass degree—a Bachelor of Arts with a major field, or, in the
case of journalism, a Bachelor of Journalism. Up to the time
of the revision in the journalism program, 15 courses—five
taken within the school of journalism covering such topics as
reporting, the law of the press, journalism history, etc., and
10 taken outside the school of journalism in standard arts
courses—would qualify a student for a pass degree in journal-
ism. (For purposes of translation a credit at Carleton is given
at the rate of one per course. A course usually amounts to
three or four hours a week over a 32-week period which
starts in September, includes the customary Christmas break
and study week, and ends in late April.)

Although for a number of years it has been possible to
extend undergraduate education in journalism over four
years into an honors degree—an institution firmly main-
tained in Canadian universities—as mentioned carlier the
honors route is now the only one. (One can still spend a
year as a post-graduate.) The new program entails 20 credits
(actually 20%% if the ¥} course in careers is included) or
courses computed in the same way as the pass program and
bestows on the graduate a degree which lies midway between
the bachelor’s and master's—a Bachelor of Journalism with
Honors.

From the point of view of those who teach novice journal-
ists, the extra course work and time, 204 courses instead of
15 and four years instead of three, allows new opportunities
to refine and deepen their education. Although there were a
number of administrative reasons for moving into a four
year program—one of them being to rule out any possibility
of allowing duplications in community or junior colleges in
which there recently have been a proliferation of journalism,
or more euphemistically, communjcations courses—the main
rreason was a concern for achieving both academic and pro-

fessional depth in our candidates. Thus our brief to the
faculty board which approved the curriculum read:

“. .. we think it important to note that regardless of the
nature of the mass media and its response to modern
society, the fact is that the phenomena that journals and
journalists are required to record and interpret are be-
coming more and more complex and less and less
intelligible to modern man. We should be directing
ourselves to the task of training the kind of journalist
who can make the modern environment intelligible.”

The operative concept lies in those words: “. . . make the
modern environment intelligible.” Although there is no will-
ful attempt to be fancy, it is a theme of mass communications
studies that journalism, like politics, serves an integrative
function in society. The daily newspaper, to take one ex-
ample, attempts to discover the meaningful events of the day
and place them in some kind of relationship to one another.
The result, as McLuhan would say, is a “daily book on in-
dustrial man”—a mosaic which correlates events and endows
them with some kind of perspective. Whether or not this
“daily book” is an accurate picture of reality, or simply the
cumulative effect of a newspaper’s “natural history” as
Robert E. Park would say, the fact is that news media do
seek to organize the daily intelligence of a community, state
or universe and make it cohere. Microcosmically, reporters
and editorial writers, by organizing data from disparate
sources, also perform the same integrative function.

What follows from that concept is by no means radical. A
major stage in achieving intelligibility would be the develop-
ment of communicating skills. Thus the first of four major
themes in the curriculum which engages students in each of
the four years they are in the school is one of technique—
apparatus, writing and research. In the first year, while reg-
istered in five academic courses, students are required to take
a six-week non-credit course which they must pass designed
to teach fundamental skills such as typing, some shorthand,
copy handling and the use of television and radio equipment.

In the second year, students will take a course we call the
“Fundamentals of Reporting”. The calendar description
reads: “the nature of news; how to recognize and collect
news”, etc. It is a seminar course in which students stand in
relation to the professor as general assignment reporters
stand in relation to the city editor. In the third year, the
process initiated in the aforementioned reporting course is
extended and completed in a course called “Interpretative
Reporting” which has the added dimension of editing prob-
lems, law of the press and management problems and
policies. In the third year, students must also register in
what we have called career seminars—in public relations,
magazine writing, television production or film—but the



NIEMAN REPORTS 17

course is only worth a half-credit making third year 514
courses. Here, as in the first year workshop which includes
typing et al, there is an attempt to avoid encroachment on the
more serious concerns of the university. We do not want to
pre-empt Plato with shorthand, or, for that matter, public
relations techniques.

In the fourth year students are required to write a kind of
mini-thesis, a major study on a current public issue. Since
they must be written on the basis of interviews as well as
bibliographical and documentary research local and national
(Ottawa is the nation’s capital) issues are the major source
of topics. Ottawa valley air and water pollution, draft
dodgers in Canada and a study of Rene Levesque, separatist,
from this year’s crop of graduate students would be typical.

In a fourth year tutorial students also look at the uses of
the computer as an aid in mass media journalism, thus
completing the technical component of their journalism
education. A technical component runs through all four
years of the curriculum. Its goals are simply to transmit the
skills required in the news media and to develop them as far
as possible within the framework of the university without
encroaching too extensively on the scholarly preoccupations
of the university.

We have called the second major theme in the new curric-
ulum “professional-requisite”. Taken as a whole the courses
under this rubric should explain the framework within
which journaism is conducted and serve to examine the
problems and dilemmas that afflict the journalist. An ex-
amination of communications theory, media studies includ-
ing history, public opinion, propaganda, philosophies of the
press, law and so on, make up the so-called “professional-
requisite” component. On this point the brief says that an
attempt should be made to refine “the journalist’s under-
standing of the processes in which he is participating. We
feel it is fundamental that the journalist knows objectively
the meaning of these processes so that he may understand
the limits and potential of the craft.”

In the first year, therefore, a course is turned over to the
study of communications, semantics, a profile of the mass
media and the philosophy and goals of journalism. In the
second year, one course js dedicated to an examination of the
problems of the media including ownership structure, mo-
nopoly, government control, freedom and secrecy, ethics,
propaganda, censorship and so on. An attempt is made to
examine these problems through the study of journalism
history. That part of the third year reporting course which
includes the law of the press and management problems
belongs under this rubric and that part of a fourth year
research tutorial which examines media technology also be-
longs.

The third component of the new curriculum was given

the label “interdisciplinary studies,” not to be in vogue but
because there was little else we could call it. A look at the
bibliographies would demonstrate that the course work can-
not be placed in one discipline alone and although it would
be unfair to say that we have usurped the academic pre-
occupations of our colleagues in the more conventional de-
partments of the unjversity, we have extended ourselves
beyond the traditional limits of journalism education, at
least at Carleton. We have already done so experimentally in
the graduate year and the new curriculum incorporates the
interdisciplinary component on the basis of its success. In

doing so, we feel we provide background for journalists
which will give them added depth. The brief reads:

“The desire for interdisciplinary studies and the need
for them are not simply expressed in the journalism
school. The university as a community is witnessing,
we think, a demand by students to discover the tools
to make the modern environment intelligible. Feelings
of powerlessness and despair expressed in the dropping
out phenomenon as well as the extraordinary zcal of
student activists suggests to us a crisis in either the in-
telligibility of the environment or a crisis in the nature
of the environment as it is understood on the basis of
solid and intelligible analysis. If the latter is the case,
then the university has performed its function well and
there is no need to try new methods of studying the
profile of modern society—its communities, beliefs,
economic system, technology—indeed, the goals of
human life. If, however, the former is more or less true
then it scems courses designed to render the environ-
ment and its issues more intelligible are justifiable.”

It also says in the brief that in either case journalists should
be tuned into the tensions and issues regardless of how they
feel about them.

Under this rubric two courses will be given, one which in
view of the preceding bears the likely name of the “Modern
Environment” and entails the examination of such descrip-
tive works on modern society as Galbraith’s New Industrial
State, Marcuse’s One-Dimensional Man, Ellul's Technologi-
cal Society, Goodman’s Growing Up Absurd, Cox's Secular
City and much more. In fact it is an extensive list of modern
literature around the concepts of man, community, belief,
and technology. In a sense it could be regarded as current
intellectual history, but it is more an attempt within the
framework of a seminar to allow students to cope with the
eclectic concerns which are similar in substance to those of
editors and editorial writers, politicians and sidewalk revolu-
tionaries who are attempting to organize knowledge and
prescribe remedies for social ills. The course is offered at the
third year level.




18 NIEMAN REPORTSES

The other course is called “Basic Issues” and is offered in
the fourth year. The content of the third year course is the
requisite for the fourth, but the basic issues are, of course,
those that are endemic to Canadian society and include a
study of our two brands of nationalism—French-Canadian
and Canadian which account for most of the hangups of
Canadian life and which we deal with separately from
foreign ownership of the Canadian economy to dominjon-
provincial relations, foreign policy, and leadership. In both
courses there is an attempt to relate the role of the media in
the phenomena we are studying.

All this may sound somewhat glib. Certainly it is eclectic
(as is journalism). But the academic rigour which remains a
goal of the university despite journalism schools, is sought if
not in the school, certainly within the framework of the
fourth and last rubric: courses taken outside the school. The
course work described above accounts for eight and a half
credits out of 2014. In some cases it will amount to seven and
a half because the “Basic Issues” course given at the fourth
year level will be offered as an option. In any case, the
balance, 12 or 13 courses, are taken outside the school of
journalism.

The first year is straightforward and attempts to lay a
solid basis in the Humanities. After that, with the exception
of a compulsory course in Canadian history the choices are
open. Students will be asked to develop a specialty like
economics or political science. If they exploit their opportuni-
ties, they will end up with something like seven courses in
one discipline—equal to the requirement for major standing
in a pass degree—and an assortment of courses from within
and without the school of journalism which will provide a
general base for their special studies. The undergraduate
program summarized by the year looks like this:

First Year

1. Journalism (Introduction to Mass Communications)
Journalism (non-credit workshop)

2. English (Introductory)

3. A language course, preferably French

4. An approved course in History

5. An approved course in Philosophy, Humanities or
Religion

Second Year

1. Journalism (Problems of the Mass Media)
2. Journalism (Fundamentals of Reporting)
3. An approved course in Canadian History®
4. Anintroduction to the study of society:
one of: Anthropology
Economics
Political Science

Psychology
Sociology
5. An approved option.

Third Year

1. Journalism (The Modern Environment)

2. Journalism (Interpretative Reporting and Editing)
Journalism (Career Seminars, 14 course)

3. An approved option.

4. An approved option.?

5. An approved option.

Fourth Year

1. Journalism (Honors Tutorial)
2. Journalism (Honors Research)
3. Journalism (Basic Issues)
or
An approved option, % 3
4. An approved option.” *
5. An approved option,? ®

1Students who propose to practice Journalism in another
country may be advised to choose a different History
course,

®These options must be continuing courses in fields
already begun.

3An honors student must take at least four courses in a
field other than Journalism. One of these courses must
be at the third year level or equivalent or higher.

The overview of the whole program reveals that students
start with the Humanities and then are likely to develop
through the social sciences. A judgment is involved here.

There is no doubt that the modern journalist is pre-
occupied with current phenomena, the stuff of social science.
Its tools and vocabularly are indeed useful to him. But
social science has a tendency to generalize in a manner
rarely found in the Humanities. In many respects, for ex-
ample, journalists as “chroniclers” share the research partic-
ularism of history, seeking the contextual essence of events
rather than the operation of sociological laws. Journalists
should be interested in what happens rather than what
hypothesis is confirmed through their research. Thus we
introduce novice journalists to the study of man through the
Humanities rather than the social sciences in order to avoid
the dangers of a strictly social science education. In the long
run we realize his expertise will probably be in the social
sciences without which he would find jt hard to cope with
modern phenomena.

When John Hohenberg of Columbia University’s School
of Journalism asked rhetorically in the Saturday Review
(Dec. 14, 1968) “What are we to teach?” I was tempted into



NIEMAN REPORTS 1%

the impertinence of trying to answer a sage. I recognize now
that there is very little new that I can say on the subject. As
should be clear, all we have done is extend the principles on
which journalism education has been built into a longer and
perhaps more rigorous program which provides greater de-
velopment outside the specifically journalistic content of the
program.

Certainly, the content of journalism is man and his civili-
zation. And it follows, therefore, that man and his civiliza-

tion should be the content of a journalism course. But
educators must realize that it is a difficult task tutoring
young people, particularly the current crop, into the present
without stealing from them the opportunity to acquire the
kind of classical depth a university can offer. Wed that
depth to a professional self-consciousness and sense of re-
sponsibility, and provide the technical skills to expedite the
craft’s goals, and the university-trained journalist will be
useful to men as well as media.




20 NIEMAN REPORTS

Press Freedom Suffers Losses

By Antony Brock

Mr. Brock was, for many years, the editor of IPI Report,
the monthly bulletin of the International Press Institute.

Ironically, during 1968, which was designated as Human
Rights Year, and the first half of 1969, the people’s right to
information, which is what press freedom means, has suffered
losses.

Apart from dramatic encroachments on liberty of the press
such as arrest of journalists, expulsion of correspondents and
closure of newspapers—and there have been many—there has
been a widespread whittling away of the press’s ability to
fulfil its role, springing largely from lack of appreciation of
what the function of the free press should be.

Just what the role of the press entails was strikingly illus-
trated by the dramatic demonstration of press freedom in
Czechoslovakia.

The Moscow “White Book”, which set out to justify the
Warsaw Pact intervention in Czechoslovakia, makes the
importance of a free press abundantly clear by the mere
weight it gives to press reports inside and outside Czecho-
slovakia and by the lengths to which it goes to prove that the
press contributed to “counter-revolution”.

Even without this doubtful evidence, the role of the
Czechoslovak media—particularly radio and television—in
the Prague Spring shows how vital press freedom is to other
human freedoms. When the movement to “give Socialism a
human face” began, the mass media were at the forefront,
encouraging, criticising, urging and even leading, When the
tanks moved in, the underground press became the main

force of resistance. Even now, during the period of so-called
normalisation, it is the press which is bravely maintaining the
peoples’ right to decide their own destiny.

It would be naive to pretend that the press movement did
not begin much like any other political movement in which
the pressure of opinion is used to achieve political objects.
What is remarkable is the way the journalists of Czech-
oslovakia, with no experience of free reporting and open
criticism, found both the means and the skill to bring the
facts to the people. How well they succeeded is attested by
the startling rise in newspaper circulations before the invasion
and by the trust the people showed in the underground press
afterwards. The appetite for truth is not altered by political
systems and the courage of the Czech and Slovak journalists
showed that the theory on which press freedom is based is
not out of date. If truth and falsehood are allowed to grapple,
truth will prevail. Journalists in the rest of the world are
indebted to their Czechoslovak colleagues for having so
convincingly demonstrated the reality of the cause of the free
press.

In such a year it would be futile to look for advances in
Europe in countries where the Marxist-Leninist theory of
the press requires newsmen to be propagandists and ex-
ponents of Communist Party policy. In one of the most
liberal, Jugoslavia, the year saw the editor of a Zagreb Catho-
lic magazine sentenced to nine months’ imprisonment for
publishing “an untruthful account of the position of religious
communities in Socialist countries”.

In Britain, the media have made small though welcome
advances but have suffered from the low priority which the
needs of the press have in the minds of legislators. It is sig-



NIEMAN REPORTS 21

nificant that when a non-governmental proposal to change
the law of libel was made in Parliament it failed for lack of
support. It is now hoped that another attempt to revise this
law will succeed but the most important advance in this field
has been a court ruling extending the concept of fair com-
ment. Another new definition needed by the press is one of
the concept of confidentiality. This was exposed by a case in
which the Sunday Times was prevented from making dis-
closures it claimed necessary in the public interest. Despite
press opposition the Criminal Justice Act, which restricts the
reporting of court evidence in some circumstances, remains
unaltered. Its worst features have been rectified as a result of
press action, but the press, which represents the public, is still
at a disadvantage compared with the institutions represent-
ing the state. In this respect the move at long last to recog-
nize that the press reports Parliament by right and not by
favour is thoroughly to be welcomed.

In Portugal, the censorship which has been in force for 40
years has not yet been abolished, nor is there yet the press law
for which demand has been increasing. But by recognizing
the need for better communication the government of Dr.
Marcello Cactano encouraged a more open-minded attitude
from both press and censors. Articles, criticism and cartoons
appeared which would have been unthinkable earlier last
year. While there is plainly a long way to go before the press
of the country can begin to play its proper part in society,
there are signs at last of a dialogue between governors and
governed.

The situation in Spain is just the opposite. In April an
Official Secrets Act extending the number of forbidden top-
ics was added to the already repressive Press Law of 1966.
This law abolished censorship but made newspapers re-
sonsible for what they publish to the Ministry of Informa-
tion which can make fines and suspensions effective before a
court has considered them. Measures instituted against those
taking advantage of relative freedom since the press law
came into force average nearly one a day— the Ministry’s own
figures show that measures were taken against in 339 cases in
the 12 months up to July, and fines were imposed in 180
cases. Fines can be severe—the evening newspaper Madrid
was fined a total of 500,000 pesetas ($7,150)—and prison
sentences long—the editor of Destino was sentenced to eight
months’ jail for “illegal propaganda”. But the suspension of
Madrid for four months shows that the government is pre-
pared even to ruin a newspaper in order to silence it.

Unrest in France in May and June last year had its effect on
the mass media. Copies of some papers were destroyed and
others were unable to publish because printing plants were
occupied by demonstrators. There were several attempts to
interfere with editorial content so that, for example, Parisien-
liberé, which refused to give way to a demand to change an

article, was forced to miss a day’s issue. The events had a
later effect on the journalists of the French broadcasting
system which, in contrast to French newspapers, has for
some years only been able to operate in close liaison with the
government. More than 100 radio and television journalists
who had gone on strike in support of their claim for greater
editorial freedom were dismissed from their posts, the reason
given being the necessity to rationalize staffing. It is not in-
significant that use was made again of an 1881 law protecting
the President of the Republic from press comment which
would be quite legal for other persons.

Violence in Federal Germany also affected the press, the
papers of Axel Springer being at one time the chief target.
In the violence, during which an agency photographer was
fatally injured, newspaper vans were set on fire, office
windows smashed and thousands of copies of newspapers
destroyed. To the credit of other German papers, to whom
the Springer concern is a powerful competitor and whose
political attitudes they by no means share, they recognized
the danger of this attack on freedom of expression and in
general condemned it.

In Switzerland, there were signs that the obligations of
recognising the role of the press were not fully appreciated.
A law protecting journalists” right not to reveal their sources
of information in cases of administrative inquiries was passed
in October, but in the same month the parliamentary re-
porter of a tabloid was barred from the Federal Parliament
for six months for a comment which, while true, was held to
be offensive.

Journalists in Turkey are attempting to encourage self-
discipline in the press through a press code. It is hoped that
a balance between responsible journalism and liberal legisla-
tion will end the rise in prosecutions of newsmen (there
were 152 in Istanbul alone in 1967). If found guilty under
the Penal Code, newsmen face heavy sentences, such as the
two years’ imprisonment imposed on Mahmet Sevket Eygi
and Hasan Hilmi Karabek, who were sentenced to two
years' imprisonment in February for advocating a religious
constitution. It must be recorded that such sentences can be
set aside on appeal, and that Mrs. Leyla Cambel, who faced
five years’ jail for an article published in a German paper,
was finally cleared in July after a 17-month trial. However,
a non-journalist Sadi Alkilic, fared much worse. His essay
advocating socialism, entered for a competition and pub-
lished by the newspaper Cumhuriyet in 1962, infringed the
Penal Code and made him liable to six years’ jail. Although
he had been freed after various appeals, the High Court
decided that he must serve the full sentence.

The saddest case among European countries with a free
press tradition continues to be that of Greece. The “cat and
mouse” policy of intimidation against newsmen by which




22 NIEMAN REPORTS

they were held without trial and then temporarily freed,
appears to have tapered off. But arrests have continued, as
has the expulsion, harassment and even mishandling of
correspondents whose reporting did not suit the ruling
junta. Relaxations in control in January gave newspapermen
at least the freedom to choose the position of items in their
own papers, but discussion of many subjects was still for-
bidden and the inclusion of items officially regarded as
important remained mandatory. The paragraphs of the new
constitution guaranteeing freedom of expression, in fact, are
largely taken up with limitations on this freedom. How free
the Greek press is today can best be judged by its reporting
of the case of Alexander Panagoulis, who was sentenced to
death on November 17. The military court ordered that the
sentence should be carried out within three days unless he
were pardoned: in the next three days, appeals for clemency
were made by the Pope, by Norway, Federal Germany, Aus-
tria and Italy. The Greek press did not report them.

One of the ironies of our time it that it is precisely in the
Third World where good communication is most necessary
that conditions for the press are often at their worst. For
example, in no less than 14 of 27 South American countries
and islands south of the US-Mexican border, press freedom
is either non-existent, subject to restrictions which make it
difficult for journalists to fulfil their role, or limited by the
use of pressures.

Even in the Bahamas, where both press and democratic
government have followed sound lines of development, the
press has been alarmed at what it takes to be a move to curb
its freedom. This is a law which has been proposed making
parliamentary reporting the subject of privilege and misre-
porting an offence punishable by parliament without refer-
ence to a court of law. Newspapermen regret the recourse to
archaic forms of control, particularly since the Bahamas has
no official record of parliamentary debates.

Blackest spots in the hemisphere continue to be Haiti and
Cuba. There newsmen are in prison, the means of expression
closely controlled and visiting correspondents, when allowed
in at all, subject to expulsion. These are extreme cases, but
they illustrate the situation of the press in a continent where
political power is all too often sought and maintained by
force. In Peru, the immediate consequence of the coup d'état
of October was the suspension of two newspapers, one peri-
odical and two radio stations. In Panama, where there was a
coup the same month, seven papers were instantly suspended
and one television station was silenced. It is to the credit of
El Mundo, a consistent critic of the deposed president and
one of the two papers free to appear, that it used this freedom
to condemn the suspension.

In other Latin American countries the press is hit by
emergency regulations designed to protect internal security.

In Uruguay, Argentinian newspapers have been seized and
local papers suspended for breaking such regulations, the
latest being the Communist paper El Popular.

In Nicaragua a law of 1967 which restricts freedom of
expression and under which newspapers may be closed, is
still in force but has not been applied against newspapers.
Guatemala also has emergency laws prohibiting the press
from publishing material which might “cause panic or con-
fusion”. Under these laws papers are subject to warning and
in the year under review, although the Spanish edition of
Life was banned, only one warning has been given. In Hon-
duras the application of emergency laws has been harsher:
La Prensa and El Pueblo were closed by decree and only
reappeared again after the intervention of the Inter Ameri-
can Press Association. The suspension of La Prensa was a
particularly short-sighted reaction: since it was the country’s
largest newspaper and backed by wealthy proprietors it was
not so much subject to the venality which is endemic in the
South American press.

In Africa too, the demands of national security have pro-
duced laws which severely hamper journalists in their
profession. And where there are no repressive laws as such,
journalists are subject to a multitude of pressures to keep
out what is unacceptable and to publish what the govern-
ment thinks is right. The attitude is understandable: the
press as a force in public life is hardly known (according to
UNESCO figures some 15 countries in tropical Africa have
no newspapers of any kind); where the press is known, it is
often the successor to the expatriate press of colonial days
whose policy was rarely in line with nationalist aspirations.
And to governments whose main efforts are directed at
building national unity, any criticism can appear destructive.
The double task of African editors of winning confidence
both from readers and authorities is a hard one.

In most of the broad band of Arab countries in the north
of the continent, the press is regarded as a principal instru-
ment of government and no change in the policy of press
control js likely in the immediate future, despite several
calls for freedom of the press which have been made in
Egypt. Morocco, Tunisia and Algeria have continued to
seize foreign publications, to suspend their own and to bar
foreign correspondents, while even in a country like Kuwait,
whose diversified press reflects its independence, there have
been warnings to the press not to attack public authorities
and pressure has been put on two papers to suspend publica-
tion for reasons of state. In Iraq a small advance was made
in the rescinding of censorship and the authorising of
privately-owned newspapers.

South of the Tropic of Cancer press freedom has made
little progress apart from the ending of censorship in Rho-
desia. Togo began the year without its only independent



NIEMAN REPORTS 23

paper, Kurie, which was banned after 15 issues. Mali im-
posed censorship after a military coup in November. In the
Sudan two papers were suspended for publishing “news
without foundation™ while in Sierra Leone the opposition
newspapers Express and the People were banned and their
editors arrested.

In Congo-Kinshasa, one of the first papers to make a name
for itself as a voice of the Congolese themselves, Présence
Congolaise, has been twice suspended. The second suspen-
sion, imposed in November for two years, was a grave
shock, following as it did a meeting between editors and
government called to clear up differences between them.
The two-year ban came after the paper had complained of
the treatment of a provincial journalist being held in jail
for libelling prison officials. Tanzania, which has recently
banned Kenyan newspapers, began the year by arresting the
editor of the Swahili paper Ulimwengu who had criticised
arrests without trial.

Another arrest in Africa is the cause of particular concern.
In Uganda Rajat Neogy, an Asian editor with Ugandan
nationality had made Transition a magazine with a reputa-
tion extending far beyond its country of publication. He has
now been accused of seditious publication in printing a letter
from an Opposition MP, Both Neogy and the author of the
letter were arrested under Ugandan emergency regulations
which permit detention without trial. At a preliminary
hearing in November they were sent for trial this month
and were both released on bail. But on leaving court they
were rearrested under the emergency regulations.

In South Africa, attention was focused on the trial of the
eminent editor of the Rand Daily Mail, Laurence Gandar,
and his chief reporter, Benjamin Pogrund, who were con-
victed of publishing false information in contravention of the
South African Prisons Act.

On this, Mr. Sean MacBride, Secretary-General of the
International Commission Jurists, has written (in a letter to
IPI Report): “Inevitably, discriminatory laws lead to the
erosion, one after the other, of the elements of the rule of law,
including those which are unrelated to the policy of Apart-
heid. We fear that the Gandar trial represented a further
step in this process of erosion, this time directed against the
freedom of the press. The Rand Daily Mail criticized the
policies of the South African Government and dared to pub-
lish information which displeases the authorities, hence it
must be silenced. Instead of suppressing it openly, an attempt
is being made to prosecute it out of existence. In this manner
the Rand Daily Mail will be effectively silenced and the rest
of the South African press will be intimidated into subservi-
ence.”

In Asia the press has a long history and has often been
intimately associated with the struggle for independence, so

that it can look for more acceptance, struggling more against
economic forces than repressive governments. In authoritar-
ian regimes, however, this is not the case. In Pakistan, a
member of IPI, Shorish Kashmiri, was arrested under the
Defence of Pakistan Rules in April. His paper, the Lahore
weekly Chatan, was closed under the rules. Although IPI
has since been assured that Kashmiri was arrested on account
of a speech he made and not on account of the article for
which his paper was suspended, no information has been
received of his release or the ending of the paper’s suspen-
sion. It is however a hopeful sign that journalists in the
country have again demonstrated in favour of a free press.

In India, there is anxiety over two laws being prepared to
restrict publications which might inflame feelings between
communities. Although the Indian press generally accepts
the good intentions of the laws drafted by Andhra Pradesh
and by the Central Government, responsible journalists are
concerned that these intentions should not be achieved by
repression of newspapers.

The press of Burma remains rigorously controlled but the
last of the IPI members held by the government of Ne Win
were released early last year. EM. Law Yone, former editor
of the Nation, was freed after being held since 1963 and U
Sein Win, former editor of the Guardian, was released after
being held since 1965. As far as is known, no members of
IPI remain under detention but there is no news that they
will again be able to publish their papers freely.

Elsewhere in Asia, the treatment of the press has re-
flected government nervousness. Thailand, Laos and Cam-
bodia have been restrictive of foreign correspondents and
South Vietnam, engaged in a bitter war, has pursued a
policy of direct repression. Since censorship was officially
lifted, suspension of newspapers has been frequent under
provisions prohibiting publications regarded as Communist
propaganda. By the month of November, 13 newspapers had
been closed. One paper came under the ban for having
given too much prominence to American criticism of
Saigon’s refusal to join the Paris talks and too little to the
Saigon Government'’s reply. Nguyen Thanh Tai, a photo-
grapher for United Press International, was jailed for two
years on a charge of producing pictures detrimental to the
public interest. The pictures were alleged to have been faked
to show ill-treatment of prisoners, although the agency ac-
cepted their authenticity.

Four correspondents were murdered in the streets
of Saigon by the Viet Cong. Their tragic and point-
less deaths illustrate the risk which newsmen take to pro-
vide information and underline the need for an international
convention which would give them recognition and a
minimum of protection. A draft convention, prepared by
the International Federation of Editors and the International




24 NIEMAN REPORTS

Commission of Jurists, is in existence and its acceptance has
been urged by IPI (at the Nairobi Assembly). So far no
country has taken steps to adopt it.

Such a convention would not remove all risk from news
gathering and it's debatable what protection it would give to
Anthony Grey, the Reuters correspondent held in Peking
in conditions amounting to solitary confinement. Appeals to
the Chinese Government by the news agency, by IPI
and other press organizations have been ignored or re-
fused. In this heartless use of a journalist as a pawn in a
political game, Grey has been detained in cramped quarters
since July 21, 1967, although he has never been before a
court or indeed accused of any crime. It was at first indicated
that he was being held as a hostage for journalists arrested in
Hong Kong after last year’s disturbances, but since they have
been freed this line has now been dropped. The claim made
now js that he is held as a reprisal for the detention without
trial of Chinese under Hong Kong’s emergency regulations.

In the United States, where journalists have long enjoyed
a special position compared with colleagues elsewhere, a
disquieting development has been noted. Despite disproof of
any direct connection, it has been felt that the media by
publicizing violence and (particularly in the case of tele-
vision) by being present during it, in some measure incite
the violence they report. The American media are not alone
in this. In Germany, in France, in Britain, in Brazil and
elsewhere the media have found themselves both blamed as
the real instigators of violence and sometimes in clashes with
police the abject of it. Even in Switzerland, a country with a
peaceful tradition where press freedom is guaranteed under
the Constitution, a press photographer who was injured by
police while covering a demonstration has had his case dis-

missed by a court and been told that he must accept this
“professional risk”.

In the United States the media’s loss of acceptance was
strikingly illustrated by the response to the riots in Chicago
during which 34 newsmen were injured. Public opinion polls
found wide support for the police action and little for the
newsmen, whom it was apparently felt were as much to
blame for what happened as those who struck them. News-
papers, it appeared in surveys, were no longer trusted by
their readers, who felt that they lie, manufacture news and
sensationalize what they do report. In Germany, where the
charge was that certain papers manipulate the news to
achieve the effect the publishers wish, a similar reaction has
been noted. Above all it was felt in nearly all the countries
concerned that the media could expect no protection during
violence since they were partly responsible for it.

Early this year, the US President’s Commission on Civil
Disorders was specifically charged to investigate what effect
the media (and particularly television) had had on the pre-
ceding year’s race riots. While clearing the press in general
of any intentional distortion of news which had contributed
to the violence, it found evidence of a deeper failure which
had. As the Commission report put it: “Disorders are only
one aspect of the dilemmas and difficulties of race relations
in America. In defining, explaining and reporting this
broader, more complex and ultimately more fundamental
subject, the communications media, ironically, have failed
to communicate”.

For the press of America and elsewhere its own communi-
cation problem of re-establishing the trust of the readers may
prove harder to solve than the technical and economic prob-
lems which beset it.



NIEMAN REPORTS

Nieman Notes

1939

Edwin A. Lahey died in Washington,
D.C. on July 17th. (See special section.)

1944

Lawrence Fernsworth participated in the
Harvard-MIT colloquium on the Spanish
Civil War. He recently returned from
Spain, where he was a correspondent for
the Times of London. Fernsworth is the
author of SPAIN'S STRUGGLE FOR
FREEDOM, published by the Beacon

Press.

1950

Clark R. Mollenhoff was appointed
deputy counsel to President Richard M.
Nixon. Mollenhoff, investigative reporter
for the Cowles publications, won a Pulitzer
Prize in 1958 for national reporting.

1951

Sylvan Meyer, editor of the Miami
News, has been named to the Advisory
Committee of the Ralph McGill Fellow-
ship Fund. The Fund was created to pro-
vide financial assistance to journalism
students in Southern colleges and univer-
sities. An initial grant of §100,000 has been
made by the Atlanta Metropolitan Founda-
tion.

1953

Kenneth E. Wilson, assistant news editor
of the San Francisco Chronicle, taught at
the Graduate School of Journalism,
Columbia University, in the summer pro-
gram to train members of minority groups.

1954

Robert C. Bergenheim has been elected
manager of the Christian Science Publish-
ing Society. Mr. Bergenheim, who has been
an assistant manager for four years,
succeeds Bruce G. McCauley who resigned
to become general manager of the New
York Daily News. Bergenheim started on
the Monitor as a copy boy in 1941,

25




26

NIEMAN REPORTS

1956

Richard Mooney has been named as-
sistant to A. M. Rosenthal, who became
managing editor of The New York Times
September 1st. Mooney, who joined the
Times in 1957 after working for the
United Press, previously was assistant to
James Reston, executive editor, who has
been named vice-president.

1957

Robert F. Campbell has been named
executive director of the Race Relations
Information Center. This organization was
formerly the Southern Education Report-
ing Service.

Hale Champion resigned as the admin-
istrator of the Boston Redevelopment
Authority. His resignation became effective
September 1st. He now is vice-president of
planning and operations at the University
of Minnesota.

William Worthy, a correspondent for
Afro-American Newspapers, whose head-
quarters is in Baltimore, is director of in-
struction for the Frederick Douglas Fellow-
ships in Journalism. This program,
sponsored by Afro-American Newspapers
and the Virginia Council on Human
Relations, and supported by a $123,000
Ford Foundation grant, is aimed at train-
ing minority group members for careers in
journalism. Recipients of the 15 Fellow-
ships are recruited in prisons, slums,
military services, Job Corps centers, and
college campuses. The Fellows will spend
three months in Richmond, Virginia,
learning the fundamentals of reporting and
editing. They will visit Washington, D.C.
for six months to be instructed on the
coverage of the federal government, and
then go on to Baltimore to learn about
newspaper production, managing and edit-
ing.

1959

Mitchel Levitas is the author of AMERI-
CA IN CRISIS. It was published in June
by Holt, Rhinehart and Winston.

John Seigenthaler, editor of the Nash-
ville Tennessean, has been appointed board
chairman of the Race Relations Informa-
tion Center in Nashville, Tennessee.

Norman A. Cherniss, associate editor of
The Press and Daily Enterprise of River-
side, California, has been appointed
Visiting Professor and Editor-in-Residence
at Columbia University’s Graduate School
of Journalism. Cherniss has been a univer-
sity lecturer on two occasions in the past:
the first, at the Graduate Department of
Journalism at the University of California
in Los Angeles in 1965—66, and later, at the
University of Southern California in 1968—
69.

1961

Thomas H. Joyce has joined the Wash-
ington Bureau of Newsweek Magazine
where he will specialize in labor and re-
lated affairs. Joyce had been with the
Detroit News for 15 years, eight of them in
Washington,

1964

Roy Reed has left the Washington
Bureau of The New York Times to be-
come chief southern correspondent, and is
living in New Orleans.

1966

Charles A. Ferguson has been appointed
associate editor of the States-Ttem in New
Orleans. He previously was editor of the
editorial page.



NIEMAN REPORTS

1967

Philip Meyer of the Washington Bureau
of the Knight Newspapers was a member
of the faculty of the third jointly sponsored
ANPA-INPA newspaper research work-
shop in July, It was held on the University
of Ohio campus in Columbus. The first
two workshops were conducted at the Uni-
versity of Colorado in Boulder.

1968

H. Brandt Ayers has been named editor
and publisher of the Anniston Star. In that
capacity he is serving as the principal op-
erational officer.

Jerome Aumente of the Detroit News
joined the faculty of Rutgers University on
August Ist. He is associated with a new
college, Livingston, where the emphasis is
on urban problems, and a high proportion
of students is from black and Puerto Rican
neighborhoods. He is setting up courses
in the communications phase of the Di-
vision of Urban Studies, teaching, and
completing a book.

1969

Henry S. Bradsher, chief of the Associ-
ated Press Bureau in Moscow for four
years, has joined the Washington Star to
cover the State Department.

1970

Carl M. Cobb, medical writer for The
Boston Globe, was presented the Rudolph
Elic Award by the Boston Press Club for
the best series of feature stories. The award
was made at the club’s annual dinner last
spring, and cited Mr, Cobb's more than 80
articles which called attention to problems
at the Boston City Hospital and attempts
to improve patient care, organization and
hiring practices.

27




28

NIEMAN REPORTS

(Editor’s note: The following is a statement of the mission of Nieman
Reports, a quarterly founded by the Socicty of Nieman Fellows in 1947.
The statement was written by Louis M. Lyons, Curator of the Nieman
Foundation from 1939 to 1964, and Chairman of the Society of Nieman
Fellows, in his book, Reporting the News. This is a Belknap Press Book,
published by the Harvard University Press in 1965.)

“It is intended to publish a quarterly about newspapering by news-
papermen, to include reports and articles and stories about the news-
paper business, newspaper people and newspaper stories.

“, . . It has no pattern, formula or policy, except to seek to serve the
purpose of the Nieman Foundation “to promote the standards of journal-
ism in America . . .

“. ... It was the one place a speech or lecture could be published, and,
if important enough, published in full. To provide full texts, if signifi-
cant, was accepted as one of its functions.”




